بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک مودب,تربیت کودک مودب,چگونه یک کودک مودب تربیت کنیم

 کودکان امروزی، دیگر مانند گذشته رفتار نمی کنند؛ به همین دلیل والدینه ناچارند بارها و بارها یک درخواست یا دستور را تکرار کنند و باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که آنان کار خواسته شده را انجام دهند. شاید بتوان گفت که امروزه، والدین بیشتر به حرف های فرزندشان گوش می دهند.

کودکان بیشتر اوقات درخواست های والدین شان را نادیده می گیرند و تنها زمانی که خودشان بخواهند، کاری را انجام می دهند. همین مسئله در اغلب اوقات، مشکل ساز می شود و حتی اختلافات متعدد و فراوانی را میان پدر و مادر به وجود می آورد.

اگر شما هم فرزندی دارید، شاید بگویید هر راهی را که به ذهنم می رسید امتحان کرده ام. مثلا بارها روش هایی مانندتنبیه، هدیه، تکرار فراوان درخواست ها، قهر و نادیده گرفتن کودک، مقایسه او با دیگر کودکان و بسیاری روش های دیگر را به کار برده ام اما برای کودکان امروزی، هیچ روشی جواب نمی دهد و برای کودک من هیچ کدام اثربخش نبوده است.

برای والدین بسیار دشوار است که بتوانند فرزندشان را مسئولیت پذیر و مؤدب تربیت کنند.در این مقاله توصیه هایی ارائه شده است که به شما کمک می کند ارتباط بهتری با کودکتان داشته باشید و با او به گونه ای رفتار کنید که خواسته هایتان را عملی کند.

داد نزنید
فریاد زدن در هیچ موقعیتی و هنگام مواجه شدن با هیچ فردی، نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد؛ به خصوص زمانی که مخاطب شما یک کودک یا حتی یک نوجوان باشد. تنها تاثیر فریاد کشیدن این است که در آن لحظه کودک می ترسد و شاید سکوت کند یا به اجبار خواسته شما را انجام دهد اما اندکی بعد کودک همه چیز را فراموش می کند به غیر از فریادی که می شنود و می آموزد که خودش هم در مواقع ضروری می تواند فریاد بکشد و به این ترتیب به خواسته اش برسد.

کودکم به حرفم گوش نمی دهد
به یاد داشته باشید باید به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان آنگونه باشد. همواره با کودکتان آرام و با احترام صحبت کنید و رفتار عصبی و تند نداشته باشید. شوخی و خنده و حتی لحن طنز در مورد کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است و موجب می شود تا فرزندتان کاری را که از او خواسته اید، انجام دهد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قصه کودکانه,قصه برای کودکان,داستانهای کودکان

یه روز، صبح جمعه، فاطمه و محمد، همراه بابا و مامان برای تفریح و گردش به پارک رفته بودن. توی پارک، وقتی بچه‌ها، بازی کردنشون تموم شد، پیش مامان و بابا اومدن تا کمی میوه بخورن و استراحت کنن، محمد که خیلی خسته شده بود، دراز کشید و گفت: بابا یه سئوال! ما برای تفریح و شادی هم آداب داریم.؟!

بابا کتابی که تو دستش بود رو بست و گفت: بله، ما برای همه‌ی‌ کارامون آداب داریم. ما قبل از این که برای تفریح از خونه بیرون بیاییم، صدقه می‌دیم و از خدا می‌خوایم که به سلامتی به خونه برگردیم . وقتی هم که با دوستان، یا خانوادمون برای تفریح رفتیم، یاد خدا رو فراموش نمی‌کنیم ، نمازمون رو اول وقت می‌خونیم ، خوش اخلاقیم و می‌خندیم و شوخی می‌کنیم اما گناه نمی‌کنیم . مثلاً دیگران رو مسخره نمی‌کنیم که همه بخندن، چون این کار تفریح آدم های نادون است.

تازه، ما می‌تونیم خوراکی یا هرچیزی که با خودمون آوُرده بودیم رو به دیگران هم بدیم تا به همه خوش بگذره. و دیگه این که توی گردش باید مواظب چیزایی که همه از اون استفاده می‌کنن باشیم و اونا را خراب نکنیم مثل آب سردکن ها، وسایل عمومی یا حتی گل و درختانی که خدا آفریده تا همه استفاده کنن.

فاطمه اجازه گرفت و پرسید: بابا، ما برای تفریح و شادی، چه کارایی می‌تونیم بکنیم؟

بابا جواب داد: آفرین چه سوال خوبی پرسیدی! بچه‌ها، ما غیر از این که آخر هفته‌ها می‌تونیم به گردش و تفریح بریم، توی روز هم می‌تونیم بازی و ورزش و تفریح کنیم تا خسته و کسل نباشیم و بتونیم بقیه روز کارامون رو با شادی و نیروی بیشتری انجام بدیم .

 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بهترین سرگرمی مرد مۆمن، شنا و بهترین سرگرمی زن، ریسندگی است. (مفاتیح الحیات، ص 204 )

حالا شما می‌تونین کتاب بخونین، یا می‌تونین ورزش هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب سواری انجام بدین یا می‌تونین با خانواده به مسافرت برین که باعث تندرستی و سلامتیه.
 

نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 اگر والدین که الگوهای عملی برای کودکان و نوجوانان هستند، برای نماز اهمیت ویژه‌ای قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابت‌قدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوی نماز گرایش پیدا می‌کنند

شروع نماز در سنین کودکی سبب می‌شود که کودک این صفت حسنه را به‌صورت عادتی معمول و سازنده در جسم و روان خود، ملکه کند و جزو برنامه‌های همیشگی زندگی خود، قرار دهد و درنتیجه از همۀ فواید نماز، در بعد سلامت روانی در آینده برخوردار شود. به‌علاوه، با شروع نماز در دوران کودکی، مفاهیمی مثل خدا و مذهب و دستوراتی مثل تعالیم اسلامی، چنان در ذهن پذیرنده و شفاف کودک که هنوز سنگینی و تیرگی گناهان ظرفیت‌های فکری و مغزی او را آلوده نکرده است، جای می‌گیرد که امکان شک و تردید در این زمینه برای او در آینده بسیار کاهش می‌یابد.

جدای از فراگیری اعمال ظاهری نماز، کودک باید بداند که در ورای این اعمال چه اعتقاد و احساسی نهفته است و چه چیزی موجب می‌شود که مسلمانان هر روز 5 بار به سوی کعبه حرکاتی را انجام دهند که ممکن است در نظر او بی‌معنی جلوه کند. این مقصود را باید با آموزش‌های ساده و توضیح مفهوم تشکر و سپاس‌گزاری و کاربرد آن برای کودکان مشخص کرد (باهنر، 1388: 263).


برخی از افراد نماز کودکان را نوعی سرگرمی می‌دانند و آن را فاقد ثواب و اجر الهی می‌شمارند. حال آنکه چنین نیست و قطعاً عبادت در کودکی نیز حسناتی به همراه دارد. خوب است بدانیم که واجبات بزرگ‌سالان و اعمال مستحبی آنان برای کودکان مستحب است و گناهان آن‌ها برای کودکان مکروه است و مباحات برای هر دو مباح به حساب می‌آید (ایمانی، 1382: 10تا 17).


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 بسیاری از والدین از یاد دادن آداب غذا خوردن به فرزندشان کلافه هستند. آنها آرزوی روزی را دارند که فرزندشان بدون آنکه سس گوجه فرنگی را روی لباسش بریزد، غذایش را تمام کند یا حداقل تا شعاع دوری از دور دهانش غذا نچسبیده باشد. واقعیت این است که غذا خوردن بچه‌ها تا زمانی که آداب آن را یاد نگرفته باشند برای بسیاری از والدین مانند کابوس است. تا زمانی که شما با عجله و سرپایی غذا بخورید و وقت کافی برای گذراندن شام و ناهار با فرزندتان نداشته باشید نباید منتظر بروز معجزه‌ای در روش غذا خوردن کودک‌تان باشید. در اینجا برخی روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند خود و فرزندتان از خوردن غذا لذت ببرید می‌آوریم.

بیشتر غذا خوردن و کمتر بازی کردن


هدف:وقتی کودک حباب در شیر درست می‌کند شاید حوصله‌اش سر رفته باشد، سیر شده باشد، غذا را دوست نداشته باشد یا فقط شیطانی کند.

 چطور به هدف برسید: یکی از مهم‌ترین اهداف شما ایجاد احساس مثبت نسبت به غذاست به همین دلیل بچه‌ها باید بتوانند سر میز سرگرم شوند. فقط باید حواس‌تان باشد چه نوع سرگرمی‌هایی جزء ممنوعیت‌های خانوادگی است. زمانی که کودک بیش از حدی که اجازه دارد با غذا بازی می‌کند، وقت آن است که شما وارد عمل شوید و بگویید: «به نظر می‌رسه غذات رو تموم کردی و دیگه سیر شدی» و غذا را از جلویش بردارید.

لباس‌هایی که کثیف می‌شود


هدف: وقتی کودک مدام دست‌های کثیفش را با لباسش پاک می‌کند ممکن است این یک حرکت ناخودآگاه باشد. او به دنبال سریع‌ترین راه برای خلاص شدن از چربی غذاست.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آیا تاکنون با کودکانی مواجه شده‌اید که برای به‌دست آوردن کوچک‌ترین چیز آن‌قدر داد و فریاد به راه مي‌اندازند که والدینشان کلافه مي‌شوند و عاقبت درخواست آنها را مي‌پذيرند؟

والدین زیادی هستند كه به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسوولیت در مورد آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... به‌راحتی به درخواست‌های غیرمنطقی آنها عمل می‌کنند.

در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی این بچه‌ها باید چه رفتاری انجام داد؟

برای رسيدن به پاسخ این سوال، با دکتر پیمان هاشمیان، روان‌پزشك، فوق‌تخصص كودك و نوجوان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟

 رو ادامه کلیک کنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

     

o        مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .

o        گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

o        اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .

o        بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

o        شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .

o        قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت در بازی کودکان

خلاقیت در بازی

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:



انواع و اقسام الگوها

انواع و اقسام ساختمان سازی های چوبی

انواع و اقسام دومینوهای ابتکاری

انواع لوگوهای ابتکاری


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تربیت کودک,کودک مودب,تربیت کودک مودب

 

 آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من می‌توانم انتظار داشته باشم فرزند 3 ساله‌ام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح می‌دهد. یک تا 2 سال حدود 18 ماهگی کودک درمی‌یابد که چند تایید اجتماعی وجود دارد. حالا وقت آن است که به کودک کمک کنید درباره احساسات و نگرانی‌های دیگران فکر کند. سلام و خداحافظی را یاد دهید قبل از آنکه شروع به صحبت کند به او بیاموزید با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. یک کار دیگر این است که هر روز صبح به او «صبح به خیر» بگویید.  مادامی که در حال خوردن هستید بنشینید به جای این‌که به کودک اجازه دهید کل خانه را با میوه‌‌ای که آبش همین‌جور می‌چکد قدم بزند به او یاد دهید تا زمانی که در حال خوردن است در صندلی‌اش بنشیند. در این سن کودکان توجه کمی به زمان دارند اما 10 تا 15 دقیقه ماندن در صندلی به آنها درس بزرگی می‌دهد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بازی های خلاق کودکان

 

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم

شن ‌بازی

وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل

روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.

اتوبوس،کشتی یا قطار

روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

مدرسه رفتن,اضطراب مدرسه رفتن

والدین ، هیچ گاه اطمینان ندارند که آیا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن کار درستی است یا نه؟ آنها به طور دقیق نمی دانند که آیا کودک ، واقعا احساس ضعف و بیماری کرده یا مثل بسیاری از کودکان که گاهی دلشان نمی خواهد به مدرسه بروند بهانه گیری می کند. در خانه هایی که مدرسه رفتن کودکشان به صورت مشکل در آمده صبحهای زود، مالامال از اشک و دعوا و سر و صداست.

بعضی از کودکان صبح که از خواب بیدار می شوند، می گویند که به مدرسه نمی رویم و تعداد دیگرشان تمارض به دل درد و سردرد می کنند، یا با آه و ناله اعلام می کنند که حالشان خوب نیست. مهم نیست فرزندتان چگونه حالت اضطراب و نارضایتی خود را نشان می دهد، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شما با دلداری دادن ، اعتماد به نفس او را تقویت کنید؛


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 توت فرنگی,نقاشی توت فرنگی

برای کشیدن یک توت فرنگی زیبا، شما نیاز به یک برگه ی سپید، مداد، پاک کن، مداد رنگی و شمعی دارید. به نشان ها قدم به قدم توجه کنید تا بتوانید یک توت فرنگی زیبا بکشید. 1. ابتدا دو بیضی مطابق شکل بکشید.

  توت فرنگی,نقاشی توت فرنگی

    2. خطوط نقطه چین نشان دهنده ی آن است که شما باید آن را پاک کنید ولی اول بهتر است خطوط منحنی اضافه شده را مطابق شکل رسم کنید.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پروانه‌ها از کجا می‌آيند

  پروانه‌ها مانند همه‌ی حشره‌ها از تخم‌های کوچکی پديد می‌آيند که مادرشان در جای مناسبی می‌گذارد. برگ درختان و سبزه‌ها جای مناسبی برای تخم‌گذاری است. می‌دانی چرا؟

1. کرم کوچکی از تخم پروانه بيرون می‌آيد.

تخم پروانه

2. کرم پروانه از برگ درخت و سبزه می‌خورد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک خلاق,تربیت کودک خلاق,کودکان خلاق,خلاقیت در کودکان

 

این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و شناختی را دربر گیرد.  این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند.  با توجه به اهمیت هر یک از این موضوعات در این یادداشت سعی می گردد که تاکید بیشتری بر رشد شناختی کودکان صورت گیرد.به طور کلی رشد شناختی عبارت است از رشد فرد در طول زمان ،


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

AWT IMAGE

اگر ما بخواهيم دربارهی چيزی تحقيق يا پژوهش کنيم، بهتر است يک کتاب دانشنامه پيدا کنيم.

 

دانشنامه چيست؟

دانشنامه کتابی است که دربارهی همه چيز ياد میگيريم. برای مثال، دربارهی گياهان، جانوران، کشورها، بدن انسان، کرهی زمين، خورشيد و ستارگان، فضانوردان و خيلی چيزهای ديگر. (نام ديگر دانشنامه، دايرهالمعارف است.)

اگر بخواهيم  دربارهی چيزی تحقيق کنيم بايد به آخر دانشنامه برويم. يک جايی به نام نمايه دارد.

نمايه چيست؟

همهی کلمههای کتاب در آن آمده است و شمارهی صفحه جلو هر کلمه نوشته شده است. ما کلمه را پيدا میکنيم. شمارههای جلوی آن را میبينيم و به آن صفحه میرويم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تغذیه‌ی مناسب برای روزه اولی‌ها

روزه گرفتن, تغذیه در ماه رمضان, تغذیه در رمضان

باز هم بوی خوش ماه رمضان می‌آید و ما را به سوی خود می‌خواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیک‌تر شدن به خدا.

 

برای آنکه بتوانیم از برکات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجات‌ها را داشته باشیم، باید برنامه‌ریزی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.یکی از گروه‌هایی که توجه به تغذیه درست آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نوجوانانی هستند که برای بار اول روزه می‌گیرند. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم می‌تواند بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.

 

حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 19 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  وسایل مورد نیاز: بشقاب یک بار مصرف پنبه رنگ

به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز داریم.
بشقاب یک بار مصرف رو نصف می کنیم و به شکل زیر در می آوریم:

  کاردستی,کاردستی رنگین کمان

 حالا بشقاب رو رنگ آمیزی می کنیم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
   
           
                    چگونه توانایی خواندن کودک پیش دبستانی خود را ارزیابی کنیم؟       
       

چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید. 

درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می   شوند که بیشتر کودکان در دوره   ای معین به آن   ها دست می   یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می   دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می   کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش   های اندک باشید. این نشانه   ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

v

در این پست سعی داریم به شما آموزش دهیم که چطور در چند گام،یک طوطی کارتونی زیبا ، ساده و جذاب بکشید.

 

این پست جزء پست های سطح متوسط طبقه بندی می شود و مجددا تاکید می کنم که پست های الگو وار و مرحله به مرحله برای سنین ده به بالا مناسب خواهد بود.

گام اول :

می خواهیم طراحی را با سر این طوطی زیبا شروع کنیم.برای نقاشی سر طوطی کارتونی مانند همیشه از اشکال هندسی ساده کمک می گیریم تا طراحی ساده تری داشته باشیم.

 

گام دوم :

مطابق شکل های زیر، برای رسم اجزاء بدن طوطی کارتونی مان هم از اشکال چند ضلعی کمک می گیریم .دقت داشته باشید که در هر عکس خطوط قرمز،خطوط رسم شده ی جدید است.

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کیف و کفش مناسب مدرسه

" كوله‌پشتی نسبت به كیف‌های دیگر برای استفاده دانش‌آموزان بهتر است. كوله‌پشتی‌هایی كه بند بلندی دارند، سبب قوس كمر در دانش‌آموزان می‌شوند.

استفاده از كیف‌هایی كه روی یك شانه ‌انداخته می‌شود به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود. همچنین وزن كیف دانش‌آموز بستگی به توان و جسم او دارد و هر مقدار كیف‌ دانش‌آموز سبك‌تر باشد، برای سلامتی او بهتر است.

دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه، از كفش‌های پاشنه بلند یا دارای كف صاف استفاده نكنند.

ناهنجاری‌هایی كه در ستون‌فقرات و

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

یکی بود، یکی نبود.
یه موشی بود و یه مامان موشی.
مامان موشی هر جا می رفت، موشی می گفت: « منم میام. منم میام. »
یک روز موشی و مامان موشی داشتند تند تند می رفتند. رسیدند به چشمه.
موشی گفت: «
خسته شدم. من تشنمه. من تشنمه. »
مامان موشی گفت: « همین جا استراحت کن. از این چشمه، آب بخور تا من برگردم. »
موشی رفت لب چشمه، آب بخورد. یکهو عکس یه ابر گُنده را توی آب دید.
گفت: « تو کی هستی که افتادی تو آب؟ »

ابر گُنده کمی وول خورد. بامب کرد و بومب کرد. نور زد توی چشمه و گفت:
« من ابر رعد و برقی ام! »
موشی ترسید. پرید پشت سنگ و قایم شد. یه برگ گرفت روی سرش که پیدا نباشد و گفت: « من کوچولواَم! بامب و بومب می کنی می ترسم! »


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را موجب مي شوند.
در ابتدا مهارت هاي حركتي بزرگ رشد پيدا ميكنند. به همين خاطر است كه بچه هاي 2، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن، پريدن،رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك. بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.
در اينجا به برخي روشهايي كه ميتوانند به رشد جسماني پيش دبستاني ها كمك كنند اشاره مي كنيم :
• پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در حين اين كارها ميتوانيد «هُپ هُپ» بازي كنيد يا از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي جمع كنيد. در خانه ميتوانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه بياندازيد.
• شن بازي. از اسباب بازيهاي مخصوص شن بازي استفاده كنيد تا مهارتهاي دستي بچه ها تقويت شود.
• آب بازي در حيات خلوت. يك استخر پلاستيكي، آبپاش، يا شلنگ آب ميتواند شوق آب بازي، دنبال بازي و كشتي را در كودكان بيانگيزد. (همواره در هنگام بازي با آب مراقب كودكان خود باشيد)
• در اتاق نشيمن يا حياط خلوت خانه ي خود ميداني از موانع درست كنيد، با كوسنها، كارتن هاي مقوايي، اسباب بازيها و ديگر وسايل كه كودكانتان بتوانند به اطراف دويده و از روي آنها بپرند.
• بازي «مثل چي» را انجام دهيد. بچه ها علاقه ي زيادي به حيوانات دارند: «ميتوني مثل مرغ راه بري ؟ مثل اسب بتازي ؟ سگ چيكار ميكنه ؟» يا كودك  خود را تشويق كنيد كه مثل هواپيما دور حياط پرواز كند يا با قايقي فرضي پاروزنان در اتاق بچرخد.
• در روزهاي مقرر براي بازي، هر بار بازي جديدي را معرفي كنيد. مثلا گرگم به هوا بازي كنيد.
• توپ بازي كنيد. بازيهايي كه شوت زدن، پرتاب و گرفتن توپ دارند تمرين خوبي هستند. سعي كنيد خودتان زياده از حد در گيرو بند قواعد مدارس پيش دبستاني گرفتار نشويد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

 

با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !کتاب‌‌هایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش می‌کشاند و به پیشرفت بیشتر مهارت‌های او کمک می‌کند. کتاب‌های الفبا، کتاب‌های شمارش اعداد یا کتاب‌هایی که لغات جدید آموزش می‌دهند هم خوب است.

 

با اینکه اشکان کوچولو هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته است اما وقت زیادی را هر روز صرف نگاه کردن به کتاب‌ها، ورق زدن آنها و تماشای عکس‌های مختلف می‌کند. خطوطی از کتاب را که با خواندن هزار باره والدینش حفظ کرده است را برای خود بلند می‌خواند. حتی برای خود داستان‌سازی هم می‌کند و اینها فقط نشاندهنده یک چیز است: او کم‌کم به یک کتاب‌خوان تبدیل می‌شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پاسخ کودکان,پاسخ کودکان درباره خدا

 

بیش تر کودکان، با طرح سوال های غیرمنتظره درباره موضوعات مختلفی از جمله خدا، موجب شگفتی بزرگسالان می شوند. مشکل بسیاری از کودکان، این است که والدین شان، انرژی آن ها را صرف همه چیز، از کلاس های هنری و ورزشی گرفته تا رایانه می کنند، اما از درس ایمان غافل اند. آن ها فراموش می کنند که آن چه می گویند و عمل می کنند یا نمی گویند و عمل می کنند، تاثیر ماندگاری بر کودک می گذارد. 

● چه طور به زندگی کودکان رنگ معنویت بزنیم؟

بهترین راه ارتقای زندگی معنوی کودکان، راحت و آشکار حرف زدن درباره خداست. اصل کلی که بیش تر کارشناسان آن را تایید می کنند، این است که بگذارید بچه ها، گفت وگو را هدایت کنند و بعد، با سوال کردن شما، موضوع را پی گیری کنید.

حرف زدن درباره خدا، به این دلیل بااهمیت است که می تواند بهترین راه برآوردن مهم ترین نیازهای کودکان باشد؛ زیرا کودکان، بیش از بزرگسالان، خود و اطرافیان شان را به تکیه گاه قوی و مهربانی نیازمند می دانند که قادر است همه آرزوهای آن ها را برآورده کند. فایده دیگر صحبت کردن درباره خدا، این است که همه چیز را در دنیا توضیح می دهد،


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

سلامت جسمانى و روان کودکان, نشاط و شادابی در مدرسه, شاد زیستن

 

در شرایطی که بیشتر خانه‌های شهری تبدیل به آپارتمان‌های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است، حداقل کاری که می‌توان برای تامین بهداشت جسمی و روحی كودكان و نوجوانان داشته باشیم، ایجاد فضای شادی‌بخش در مدرسه است.

 

 

دانش‌آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می‌گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کرده‌ایم.‏


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

دروغ گفتن بچه ها

 

تا به حال نشنیده ام که هیچ پدر و مادری بگوید فرزند من دروغ نمی گوید در حقیقت دروغگویی مهارتی است که تمام کودکان آن را می آموزند و برای دروغگویی آنان دلیلی وجود دارد.چه وقت بچه ها دروغ میگویند ؟

 

زیر سه سال دروغ گفتن برای بچه ها معنایی ندارد هر چه که به ذهنشان می رسد و هر چه را که نمی فهمند را به زبان می آورند. بین سه تا چهار سال می آموزند که بزرگترها آنچه را که آنان در مورد آن فکر می کنند را درک نمی کنند و نمی توانند راست و دروغ را تمییز دهند. این بدین معنی است که تخیلات برایشان واقعیت دارد و داستانهای غیر ممکن را تعریف می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ه عنوان مثال اگر یک کودک ۶ تا ۷ ساله ۲۳ کیلو وزن دارد باید وزن کیف وی با تمام وسایلی که در آن می‌گذارد بیشتر از ۲.۵ تا ۳ کیلو نشود یا اینکه یک کودک ۱۰ ساله که وزنی بالغ بر ۳۰ کیلو دارد وزن کیفش بیشتر از ۳ تا ۴ کیلو نشود. وزن مناسب برای کیف دانش آموزان چقدر است؟ 

سید احمد رئیس‌السادات با اشاره به توصیه‌هایی برای خانواده‌هایی که کودکان آنان برای سال تحصیلی به مدرسه خواهند رفت، اظهار داشت: مهمترین توصیه تهیه کیف و کفش مناسب برای کودکان است و در این زمینه ترجیح این است که صندلی و میز کودکان نیز بر اساس قد و قامت آنان برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی قابل تنظیم باشد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خواهر و برادر

همه ي والدين اميدوارند كه فرزندانشان به يكديگر عشق ورزيده و احترام بگذارند، يا حداقل از آنها انتظار دارند كه همبازي خوبي براي يكديگر باشند و رفاقت و سازگاري داشته باشند. با وجود اين، سروصداها و برخوردهاي بين فرزندان تنشهاي زيادي در خانه ايجاد مي كند و پدرو مادر را درمانده مي سازد. اما چه كنيم تا فرزندانمان يكديگر را دوست بدارند، همان قدر كه ما دوستشان داريم ؟ و چگونه مي توان كمي صلح و آرامش به فضاي خانه هديه كرد ؟

 

نكات مهمي در باره روابط بين خواهرها و برادرها وجود دارد، ازجمله :

- هريك از فرزندان به طور طبيعي به خواهر يا برادر خود عشق مي ورزند. آنها مي خواهند كه دوست بدارند و دوست داشته شوند.

- همه فرزندان نيازمند توجه و آغوش گرم والدين خود هستند. توجه مستقيم و انديشيدن به نيازها و خواسته هاي آنان و در دسترس بودن والدين از مهمترين نيازهاي كودكان به شمارمي آيند.

- زماني كه والدين به نيازهاي مهم كودكان توجه نكنند، آنها به آسيب ديدگي روحي دچار مي شوند كه به صورت نااميدي و بي اعتنايي بروز مي كند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مسواک زدن کودکان,مسواک کودک,طریقه مسواک زدن کودک

روش های زیادی برای مسواک زدن شرح داده شده و در مورد کارآیی و تاثیر آنها تبلیغ شده است. این روش ها را می توان بر اساس الگوی حرکت به هنگام مسواک زدن طبقه بندی کرد.

 

1- روش چرخشی roll

2- روش لرزشی vibratory

3- روش دورانی circular

4- روش عمودی

5- روش افقی

روش افقی شاید راحت ترین و شایع ترین روش مسواک زدن باشد. این روش برای کودکانی پیشنهاد می شود که تنها دارای دندان های شیری می باشند و در دوره دندانی مختلط که دندان های دائمی نیز در دهان حضور دارند این تکنیک پیشنهاد نمی شود.

روش چرخشی (roll) کم اثرترین روش می باشد به این خاطر که این روش تنها تولید فشار متناوب به دندان می کند. در حالی که تکنیک های دیگر نیروی مداوم وارد می کنند. استفاده از یک مسواک برقی نیز جایگزین خوب و مشابهی برای مسواک های دستی به خصوص در کودکان است.

در اینجا سه روش برای مسواک زدن ارائه شده است که هر کدام از آنها اگر به نحو مناسبی انجام گردد می تواند کنترل پلاک را به نحو احسن تامین نماید.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

لطیفه های کودکانه, لطیفه, لطیفه های باحال, جک لطیفه, لطیفه کودکانه

 

*به یه نفر میگن : خوابیده آب نخور عقلت کم میشه. میگه : عقل دیگه چیه ؟ میگن : هیچی بابا آبتو بخور .
 
*پدر : بگو ببینم پسر چند تا تک آورده ای ؟ پسر با گریه جواب داد : فقط دوتا . پدر پرسید : از کدام درس ها ؟ پسر گریه اش شدید تر شد و گفت : از شفاهی و کتبی !
 
*دو تا تنبل کنار هم نشسته بودن یکی شون خمیازه می کشه اون یکی بهش میگه : قربون دستت تا دهنت بازه بچه من رو هم صدا بزن!
 
*اولی : از ماشینی که خریدی راضی هستی ؟ دومی : خودم نه ولی مکانیک سر کوچه خیلی راضیه !

 *از یه خنگ می پرسن : می گذاری پسرت بره دانشگاه؟ میگه : اگه به درسش لطمه نخوره ،آره .
 
*بیمار: آقای دکتر! این، آن دندانی نیست که می خواهم بکشم. دکتر: صبر داشته باشید جانم، کم کم به آن هم می رسیم!
 
*دکتر پس از معاینه به بیمارش گفت: همان طور که می بینم سرفه ی شما از دیروز بهتر شده. بیمار گفت: درسته، آخه من دیشب تا صبح تمرین می کردم!
 
*بیمار: آقای دکتر! ریش من درد می کند.
دکتر: چه خورده ای؟
بیمار:نان و یخ.
دکتر: خاک بر سرت که نه غذایت شبیه آدم هاست و نه دردت!

*هواپیما داشت سقوط می کرد همه داشتن جیغ می زدن به جزء یه دیوونه. ازش می پرسن چرا تو ساکتی؟ می گه: مال بابام که نیست، بذار سقوط کنه!
 
*مردی در هوای سرد، اسبی را دید که از بینی اش بخار بیرون می آمد. با خود گفت فهمیدم، پس اسب بخار که می گن همینه!

 
منابع: دهکده دوستی، کتاب قهقهه ممنوع

نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تمرین دوستی در کودکی

کودک

 


برای كودك آسان است كه در محیط خانه پر شور باشد. او با عشق و تایید والدین خود احاطه شده و احساس امنیت می‌كند. با این وجود وقتی او بزرگ می‌شود وضعیت فرق می‌كند. او باید بتواند با گروه همسال خود رابطه برقرار کند و الفبای دوست یابی را تمرین کند. دوستان و نحوه ی برقراری ارتباط در آینده ی کودک تاثیر زیادی دارند.


 

 

 

 

ما انسان ها همیشه به دوست نیاز داریم.زندگی در دنیای پر اضطراب و دغدغه ی امروز نه تنها این نیاز را کم نکرده بلکه نیاز به وجود کسی که بتوانیم با او ارتباطی دوستانه داشته باشیم بیشتر حس می شود.دوستی به رغم ظاهری ساده، موضوعی بسیار پیچیده است. از جمله تعاریفی که برای دوستی می‌توان ذکر کرد :‌

 تعامل بین دویا چند نفر است به نحوی که در همدیگر اثر گذاشته و آنان را به تفکر وعمل سوق دهد.دوستی پیوندی داوطلبانه بین دو نفر است که مناسبات انسانی و بین فردی از خصوصیات پیچیده آن است. اما دوستی در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است.تمرینی است برای دوستی های نوجوانی و جوانی که بی نهایت در روند زندگی فرد تاثیر دارد.

دوستی به کودکان کمک می کند تا مهارت ها عاطفی اجتماعی خود را گسترش دهند. آنها از داشتن روابط صمیمی و نزدیک با همسالانشان، به نکات و ارزش هائی پی می برند که نمی توانند از بودن با والدین و اعضاء بزرگسال خانواده شان بیاموزند. برای مثال، آنها یاد می گیرند که چگونه باید با دیگران رفتار کنند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

می توان این موضوع را نادیده گرفت که بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم تلقی می شود به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. از طرفی کودکان زمان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دانند. البته انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می شود و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می کند.

کودک

اما در این مقاله قصد داریم در مورد نوع دیگری از اسباب بازی ها یعنی اسباب بازی های بیرونی صحبت کنیم. منظور از اسباب بازی های بیرونی، ابزارهای بازی است که در هوای آزاد مورد استفاده قرار گرفته و در پارکها، حیاطهای مهدکودک و حتی برخی از خانه ها وجود دارند. این اسباب بازی ها، بخاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارند در مکانهای بسته و اتاق قابل استفاده نبوده و حتماً نیازمند فضای باز هستند. تاب، سرسره، الاکلنگ، موتورها و ماشینهای شارژی یا حتی بنزینی، ... همه جز این دسته از بازی ها هستند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش ریاضی به کودکان دبستانی

هدف اساسی هر نظام آموزشی این است که مهارت های لازم را به افراد ارائه کند تا بتوانند به عنوان عضوی مفید نقش موثری در جامعه ایفا کنند. با توجه به ویژگی های جامعه امروز ریاضیات در ارائه این مهارت ها سهم بسزایی دارد . چراکه ریاضیات با مشاهده ،سنجش ،محاسبه ،تحلیل ،استنباط ،قیاس ،اثبات و پیش بینی سروکار دارد و به عنوان یک نظام ارتباطی به ما کمک می کند تا فهم دقیق و درستی از الگوها و استدلال ، به دست آوریم.

امروزه هدف آموزش ریاضی در دوره ابتدایی به طور کلی تغییر کرده و دیگر بر یادگیری صرف چهار عمل اصلی تاکید نمی شود. زیرا ماشین حساب ها امروزه این کار را انجام می دهند. هم چنین روش های سنتی آموزش ریاضی نیز که روی تمرین و تکرار ،محاسبه و حفظ تاکید می کردند تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده اند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی کودکان

 
 

 
 

بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد. کودکان، نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می دهند. کودکان به بازیهای متفاوتی می پردازند که هر کدام از بازیها نشان دهنده یکی از احساسات آنها می باشد. کودکان برای بیان رفتارهای پرخاشگرانه خود به بازیهایی می پردازند که در آن بتوانند با حمله و تخریب پدیده های عادی و معنوی راهی برای بروز خشم خود پیدا کنند. همچنین برای بیان آرزوها و امیال خود به رویا و تخیل می پردازند و برای رسیدن به هرآنچه که آرزو دارند خود را با بازیهای تخیلی سرگرم می کنند و سرانجام برای ساخت و پیدا کردن نقش مورد علاقه خود به بازیهای تقلیدی می پردازند. در ادامه انواع بازی کودکان شرح داده می شوند.

 
 

 

بازی کودکان

 

 

انـــــواع بـــــازی کودکـــــان

 

 

 

بازیهای جسمی:

 

 

 

بازیهای جسمی از قدیمی ترین انواع بازیها هستند. کودک برای خارج ساختن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود و یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازیهای جسمی اختصاص می دهد. از مشخصات این بازی، نیاز به محیط مخصوص بازی و توان جسمی کودک در اجرای بازی است. بازیهای جسمی می توانند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی و یا ترکیبی از هر دوی آنها انجام گیرند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بهترین روش برای معرفی علوم به خردسالان چیست؟
برای خردسالان، مقوله ی علم، به معنای اکتشاف فعالانه و متمرکز اشیا، مواد و رویدادهای پیرامون است. ما با فراهم کردن محیطی با مواد جالب، برای کشف علمی با آن ها همراهی می کنیم. بهترین "مواد علوم" آن هایی هستند که ساده باشند، اما محدود نباشند و کودکان را به آزمایش های مختلف و پرسش های گوناگون برانگیزند. برای نمونه، یک ظرف حباب صابون با نی حباب ساز برای کودکان این امکان را فراهم می کند که درباره ی حباب مطالبی بیاموزند. اما مواد و وسیله های دیگری که می توان با آن ها حباب ساخت، مانند فنجان هایی با آب صابونی و نی و سطوحی که حباب های نصفه می سازند، به کودکان کمک می کنند که با دقت و تمرکز بیش تر و زمان بلندتری به اکتشاف درباره ی حباب بپردازند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هفت روش برای تشویق کردن کودکان به بروزخلاقیت های خود

 کمابیش همه ی کودکان علاقه مند به خلق و نمایش چیزهای تازه هستند تا بتوانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. شما می توانید با پشتیبانی از کودک و همکاری با او، خلاقیت او را پرورش دهید.

  • بزرگ ترین پشتیبان فرزندتان باشید. او را به خاطر اینکه بی همتاست، تحسین و تشویق کنید.
  • در باره ی او پیش داوری نکنید. اطمینان پیدا کنید که فرزندتان هنگام بروز استعدادهایش احساس راحتی و آزادی می کند.
  • همراه با فرزندتان جنبش و حرکت داشته باشید. هنگام خواندن داستانی با او، از خودتان احساس و حرکت نشان دهید تا داستان، واقعی ترجلوه کند.
  • از ابزار گوناگون استفاده کنید. وسایل جالب و خنده دار دم دست داشته باشید تا حس بازیگری در فرزندتان تقویت شود.
  • از صدا بهره بگیرید. هنگام خواندن کتاب با فرزندتان با یکدیگر صدا سازی کنید.
  • خودتان را رها کنید. رادیو را روشن کنید  یا آهنگ مورد علاقه ی فرزندتان را بگذارید و تا وقتی که می توانید با او برقصید.
  • فعال باشید. با نشان دادن احساس آزادی و راحتی در رفتارتان، خود به خودبه فرزندتان نشان می دهید که آزادی بروز این احساسات چقدر می تواند سرگرم کننده باشد.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 
کودک پیش دبستان: ازخط خطی کردن تا نوشتن جمله‌ها!
 

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
  •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

به نام خدا

داستان یک ضرب المثل:گر ملک اینست و همین روزگار                زین ده ویران دهمت صدهزار

روزی انوشیروان پادشاه ساسانی  همراه با وزیرش بزرگمهر حکیم،از کنار روستایی می گذشتند.خانه های روستا

خراب و ویران شده و مردمش آواره شده بودند.صدای آواز دو جغد به گوش شاه و وزیرش رسید.انوشیروان از بزرگمهر پرسید:« به نظر تو این دو جغد باهم چه می گویند؟»

بزرگمهر که همیشه می خواست شاه  را متوجه وظیفه و مسئولیت هایش نماید  از فرصت استفاده کرد و پاسخ داد:« پادشاها، یکی از این دوجغد دارد  دختر جغد دیگر را برای پسرش خواستگاری می کند.»

جغد

جغد

 

شاه خندید و گفت:«چه جالب!مگرجغدها هم شیربها و مهریه می گیرند و دخترشان را شوهر می دهند؟»

بزرگمهر پاسخ داد:« بله  این دوجغد هم دارند برسر شیربها چانه می زنند.»

شاه با کنجگاوی پرسید:« خوب چه می گویند؟»


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

روش پرورش خلاقیت در کودکان

روش بازی با اشکال و خطوط

این روش برگرفته از آزمون های خلاقیت و با هدف افزایش سیالی،‌ انعطاف پذیری و ابتکار در کودکان طراحی شده است.

 سیالی راه حل های متعدد در حل مسئله است که از طریق رابطه معنی دار بین فکر و اندیشه و بیان به دست می آید و بنابراین هر چه پاسخ ها افزایش یابد، سیالی بیشتر است.

انعطاف پذیری فکر توانایی تفکر به راه های مختلف برای حل مسئله جدید است. تفکر انعطاف پذیری الگوی جدیدی برای اندیشیدن طراحی می کند و فکر دائم تغییر مسیر می دهد.

ابتکار، توانایی تفکر به شیوه غیر متداول و خلاف عادت رایج مبتنی بر ارائه جواب های غیر معمول و زیرکانه به مسائل است.

در تداوم استفاده از این روش می توانید از شکل های گوناگون دیگر استفاده کنید. همچنین تصاویر را روی کاغذ بریده و از کودک بخواهید با تکمیل آن یک آن یک شکل غیر معمول تهیه کند. می توانید از کودک بخواهید پس از تکمیل اشکال و خطوط نامشان را زیر آنها بنویسند. هر چه اسم عجیب تر باشد بهتر است. مجموعه هایی مانند اشکال نا منظم ، سه شکل این همه نقاشی،‌خط به خط نقاشی و ... فرصتی فراهم می آورد تا کوکان قدرت انعطاف، سیالی،‌همچنین ابتکار خویش را افزایش دهند، زیرا آنها به راه های مختلفی فکر کنند که می توان با اشکال کار کرد.

فکر تازه منجر به جان بخشیدن به خطوط و افزایش قدرت ابتکار می شود.

منبع : راهنمای پرورش خلاقیت در کودکان
تالیف: دکتر افضل السادات حسینی

صفحه قبل 1 ... 23 24 25 26 27 ... 63 صفحه بعد