در این پست با یک ایده ی ساده و مفید از بازی کودکان با بادکنک آشنا می شوید . کودکان نیاز دارند که ماهیچه های کوچک دست خود را تثقویت کنند . این کار از طریق بازی در ماسه ، رنگ امیزی ، بازی با خمیر های مجسمه سازی و خاک رس امکان پذیر است . شما در این پست با یک نوع بازی و سرگرمی کودکانه برای تقویت ماهیچه ها و عضلات نازک و ظریف دست کودکان آشنا می شوید . ادامه مطلب را ببینید .
فکر میکنید این میوه های رنگی با چه چیزی ساخته شده اند ؟ خمیر ، پلاستیک و یا … ؟ اینطور نیست . این میوه های خوشگل و زیبا با بادکنک ساخته شده اند . اما چه چیزی باعث شده که این بادکنک ها با این شکل های متفاوت جلوه گری کنند ؟ پاسخ سوالتان بسیار ساده است .
پاسخ شما آرد است . همان آردی که از نانوایی ها تهیه می شود . آرد گندم !!
روش کار به این صورت است که ابتدا روی بادکنک ها طرح اولیه چشم و دهان را نقاشی کنید ، البته اگر میخواهید که عروسک بادکنکی بسازید . سپس یک شیشه نوشابه پلاستیکی بردارید و از قسمت سر آن را ببرید که شکل یک قیف را به شما بدهد . سپس سر بادکنک را باز کنید و دهان قیف پلاستیکی بگذارید و آرد را کم کم داخل بادکنک بریزید . می توانید از یک مداد یا چوب کلفت تر برای جا دادن مقدار بیشتری آرد در بادکنک استفاده کنید . سپس سر بادکنک را گره بزنید . بادکنک ها را بشویید تا سفیدی آرد های آن برطرف شود .
حالا این بادکنک را به کودکتان بسپارید تا با دستان توانمندش این بادکنک را به هر صورتی که دوست دارد کشیده یا گرد درآورد . آرد در بادکنک این قابلیت را به بادکنک می دهد که در شکل های مختلفی نمایان شود . این روش از تقویت عضلات دست کودکان بسیار تمیز و بدور از هر گونه آلودگی بهداشتی یا غیر بهداشتی است . اما امان از وقتی که این بادکنک در دست فرزندتان بترکد !!!؟؟؟
آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.
این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.
1. قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.
نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.
نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.
ادامه مطلب...
بیش فعالی کودکان را تست کنید

اختلال کم توجهی و بیش فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.
بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می گذارند.
این آزمون به شما کمک می کند دریابید فرزندتان به مشکل بیش فعالی و کم توجهی دچار است یا نه.
هنگام جواب دادن به سوال های زیر، این نکته ها را در نظر داشته باشید:
• سن فرزندتان را در نظر بگیرید.
• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.
• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.
گزاره های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه های روبه رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه بچه شیعه (یادگیری چهارده معصوم)

شعر کودکانه بچه شیعه, شعر چهارده معصوم, شعر آموزش امامان, یادگیری چهارده معصوم, آموزش چهارده معصوم به کودکان, شعرهای کودکانه, شعر برای کودکان, شعر و قصه
من بچه شیعه هستم
خدا را می پرستم
خدای پاک و دانا
مهربان و توانا
پیامبرم محّمد (ص)
که با او قرآن آمد
دین را به ما رسانده
او ما را شیعه خوانده
دختر او زهرا (س) بود
فاطمه کبرا بود
فدای دین شد جانش
لعنت به دشمنانش (۲)
در روز عید غدیر
بر ما علی (ع) شد امیر
امیر مومنین است
امام اوّلین است
ادامه مطلب...
چند سالی است که یکی از معیارهای مهم برای انتخاب مهد کودک مناسب این شده که از تستها و آزمونهای هوش استفاده گردد تا بچه ها مورد غربالگری قرار گرفته و آموزشهایی که به آنها ارایه میگردد متناسب با توانایی شان باشد. البته باید به این نکته توجه داشت هر تستی برای این غربالگری مناسب نیست.
چه بسیار کودکانی که در کودکستان مورد این نوع ارزیابی ها قرار گرفته اما به علت انتخاب نادرست تست هوش، عدم توانایی فردی که تست را برگزار می کند ، نامساعد بودن شرایط ، عدم آمادگی کودک برای اجرای تست و .. بر چسب کم هوش را می خورد و نسبت به همسالان خود با درجه توانایی کمتری طبقه بندی می گردد. برای مثال آزمون وکسلر(فرم کودکان) یکی از بهترین تستهایی است که تا به حال طراحی و اعتبار یابی شده است اما همین تست بسیار قوی، برای کودکان زیر 6 سال طراحی نشده و بعد از 6سالگی است که می توان از آن برای ارزیابی کودکان استفاده کرد لذا استفاده از این آزمون در مهد کودک ها(علی رغم روایی و پایایی بالایی که دارد) اصلا توصیه نمی شود. اما از طرف دیگر فرم کودک آزمون ریون و همچنین تست آدمک گودیناف از جمله تستهای مناسبی است که می تواند موارد مناسبی برای ارزیابی توانایی ذهنی کودکان به کار رود.

لذا اجرای نادرست و یا انتخاب نامناسب نوع تست، می تواند منجر به برچسب زنی هایی بر روی کودکان شود. این نوع برچسب زنی ها خود دارای عواقب بسیار ناگواری خواهد بود چرا که این نوع ارزیابی ها بر انتظارات مربی مهد کودک تاثیر خواهد گذاشت.
ادامه مطلب...
با توجه به شرایط سنی کودکان میتوان فهمید که چه استعدادی دارد
ظرفیت و یا توان بالقوه برای بهرهگیری از موضوعات خاص و رشد یک مهارت ویژه را استعداد میگویند که کشف درست آن کمک میکند تا فرد در زمینه درستی از زندگی گام برداشته و موفقیت را در تمام مراحل از آن خود کند.
کشف استعداد درونی برای دستیابی به اهدافی در زندگی درسی، شغلی و... مستلزم خودآگاهی میباشد، بدین معنا که انسان ویژگیهای اصلی شخصیت یعنی افکار، باورها، ارزشها، هیجانات، تمایلات، نقاط ضعف و قدرت خود را شناخته و آنها را در جهت رسیدن به اهداف مادی و معنوی مدیریت کند.
همه افراد برای پیداکردن استعدادهای پنهانی و درونی خود نیازمند تجربه هستند. اگر چه برخی با استعدادهای خاصی به دنیا میآیند اما اکثریت در جوامع مختلف آنقدر خوششانس نیستند که بتوانند در سالهای اولیه زندگی خود متوجه تواناییهای خاص خود شوند، لذا بایستی تنها به شانس تکیه نکرده و مرد عمل بود.
زمان در گذر است، پس بیشتر تلاش کنید، استعدادهای خود را انتخاب و مهارتها را ارتقا دهید و به کمال شخصی خود که عالیترین نسخه از شماست برسید.
با محیط آشتی کنید تا استعدادتان شکوفا شود
دکتر فقیهی روانشناس در خصوص کشف استعدادهای درونی افراد گفت: زمانی که فرد با محیط اطراف تعامل داشته باشد متوجه میشود که مناسب چه کاری ساخته شده است. در این چنین شرایطی است که فرد قادر خواهد بود توانمندیهای خود را بروز و به اثبات برساند.
وی افزود: استعدادها غالباً ابعاد متفاوتی چون بعد جسمی و روانی دارند که برای کشف آنها باید مرحله به مرحله پیش رفت. برخی افراد هوش هیجانی بالا و هوش عقلی پایینی دارند و برخی بر عکس اینها هر دو هوش بالایی دارند.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه مذهبی
دویدم و دویدم به کربلا رسیدم
حالا بشید مهیا می خوایم بریم کربلا
شهر امام حسینه امام سوم ما
کربلا شهر ماتم شهر مصیبت و غم
دوستان من گوش کنید تا ماجراشو بگم
حدود سال شصتم از شهر کوفه مردم
نامه زیاد نوشتن گفتن امام سوم
ما مرد کارزاریم اما امام نداریم
اگر بیای به کوفه اطاعت از تو داریم
وقتی امام قبول کرد رو سوی کوفه آورد
تنها گذاشتن اونو دروغگوهای نامرد
منبع:tebyan.net
آموزش ساخت ماشین مقوایی
مقوای دستمال توالت + کاغذ رنگی + سوزن ته گرد + مقوای ساده + چسب مایع
برای تهیه هر ماشین شما به یک مقوای استوانه ای دستمال توالت نیاز دارید
تمام مقواها را با استفاده از کاغذهای رنگی با رنگ های شاد پوشش دهید
روی مقوای ساده طرح چرخ های ماشین را بصورت دایره ای رسم کنید و دایره ها را برش بزنید
کاغذهای رنگی سیاه و سفید را نیز به شکل دایره ای برش بزنید و روی مقواها بچسبانید
با استفاده از رنگ و تکه های کاغذ ماشین مسابقه را تزیین کنید
برای پایان کار چرخ های ماشین ها را با استفاده از سوزن ته گرد به مقوا متصل نمایید
من دوست ندارم که به مدرسه بیایم
لاکی یک لاک پشت کوچک بود که چندان مدرسه رفتن را دوست نداشت.نشستن در کلاس و گوش کردن به معلم برای ساعت ها، او را خسته می کرد و او خشمگین می شد.
اگر بچه ها کتاب، مداد یا دفتر او را می گرفتند یا او را هل می دادند، او بسیار خشمگین می شد. گاهی برای مقابله، او هم بچه ها را هل می داد یا حرف های بد به آن ها می زد و طبعاً مدتی بچه ها با او بازی می کردند.
اما زیاد طول نمی کشید که دوباره لاکی سر چیزهای کوچک عصبانی می شد و یا شروع به دعوا می کرد و دوستانش را از خود می رنجاند.
چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!
یک روز لاک پشت کوچولو، تنها و غمگین و عصبانی در گوشه ای از حیاط مدرسه ایستاده بود و به بازی کردن بچه ها نگاه می کرد.
در این لحظه، آقا معلم که لاک پشت پیر و مهربانی بود، آرام به او نزدیک شد و از او پرسید:
« چرا با بچه ها بازی نمی کنی و گوشه ای تنها ایستاده ای؟ انگار زیاد از آمدن به مدرسه خوشحال نیستی؟ »
لاکی به صورت مهربان معلمش که لبخند می زد نگاهی کرد و گفت: « من دوست ندارم که به مدرسه بیایم. هر کاری که می کنم نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. خیلی زود عصبانی می شوم و بچه ها هم، دیگر با من بازی نمی کنند. »چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!
معلم دانا گفت: « ولی تو همیشه راه حل مشکلت را با خود داری. راه حل تو همین لاکی است که بر پشت خودت حمل می کنی! وقتی خیلی عصبانی و خشمگین هستی و نمی توانی خودت را کنترل کنی، بر توی لاک.
ادامه مطلب...
کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى شود روحش به کلى مشوّش مى گردد، و امروز به این نکته پى برده اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى شود.
کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى شود روحش به کلى مشوّش مى گردد، و امروز به این نکته پى برده اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى شود.
مثالى عرض مى کنم که نظیر آن در حدیث هست. فرض کنید مادرى بچه اش در مجلسى روى دامن دوستش نشسته است، بچه اى که نمى فهمد که نباید ادرار بکند. براى این بچه ادرار کردن مثل آب خوردن است و دیگر فرق نمى کند که در دامن مادر ادرار مى کند یا در دامن دوست مادر. این عمل را انجام مى دهد. مادر ناراحت و عصبانى مى شود و کتکش مى زند. بدیهى است این بچه نمى فهمد که معناى این کتک این است که تو چرا اینجا ادرار کردى و قبلًا نگفتى. آنچه که در روح او وارد مى شود این است که نباید ادرار بکند و نتیجه این است که هروقت بخواهد ادرار بکند یک حالت اضطراب و هیجانى به او دست مى دهد، یک ترسى در روحش وارد مى شود از ادرار کردن، و بعد از آن همیشه از عمل طبیعى خودش ترسناک است و این ممکن است عوارض جسمانى و عصبى و عقده هاى روانى ایجاد کند و ایجاد هم مى کند. ( «تابوها» که مىگویند، همین جور چیزهاست). این از نظر بچه یک ترس بى منطق است؛ از نظر مادر یک منطقى دارد ولى از نظر بچه منطقى ندارد.
و لهذا ما در احادیث متعددى مى بینیم که گاهى اتفاق افتاده که طفلى را آورده اند خدمت رسول اکرم که مثلًا ایشان دعایى به گوشش بخوانند. در همان حالى که روى دامن ایشان بوده ادرار کرده. پدر یا مادر او که آنجا بوده اند ناراحت و عصبانى شده اند. پیغمبر فرموده اند: کارى به او نداشته باشید، لاتُزْرِموا یعنى جلوى بولش را نگیرید، و نسبت به فرزندان خودشان هم هست که دستور مى دادند: لاتُزْرِموا عَلَى ابْنى. وقتى بچه مى خواهد ادرار بکند، هرجا که باشد، همین قدر که شروع کرد به ادرار، جلویش را نگیرید. بله، بچه هروقت رسید به این حد که بر اثر عادت کردن فهمید که نباید مثلًا روى فرش ادرار کرد، یعنى بدون اینکه اعمال خشونت کنند عادتش بدهند که مثلًا روى فرش ادرار نکند و خودش هم بفهمد که روى فرش ادرار کردن خوب نیست، آن وقت اگر از روى فهم چنین کارى بکند این یک حالت طغیانى است در او، یعنى لجاجتى است علیه آنچه که خودش مى فهمد. در چنین موردى خشونت کردن ممکن است مفید واقع بشود. ولى تا به این مرحله نرسیده است، مسلّم خشونت یک عامل مفیدى نیست.
مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج۲۲، ص: ۵۵۵
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.
در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها.
گاهی نقاشی و خط خطی کردن یا به اصطلاح "سیاه کردن کاغذ" درسن پیش ازدبستانی عادی است. کودکان پیش دبستانی، نقاشی هایی را می کشند و یک یا چند حرف الفبا یا شکل هایی شبیه به حروف الفبا را هم در کنار آن ها می کشند. شاید آن ها از نقاشی در تلاش شان برای تجربه نوشتن حروف الفبا استفاده می کنند، که نقاشی کردن، ساده تر و آشنا تر از نوشتن است. کودکان آزادانه و از راه بازی، ترکیبی ازتصاویر، اشکال و واژه ها را برای تجربه نوشتن به کار می برند. برای تقویت مهارت نوشتن درکودک تان می توانید از او بخواهید داستانش را برای شما تعریف کند. به او اجازه دهید تا منظور خود را از تصاویر و علامت ها بیان کند. می توانید گاهی با نوشتن جمله هایی کوتاه در یادآوری قصه اش به اوکمک کنید.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه مسواک را که پیام بهداشتی برای کودکان دارد در ادامه بخوانید.
این شعر برای کودکان ۳ ساله به بالا مناسب است.
شبا که میشه وقت خواب
دندوناتو مسواک بزن
با حوله تمیز خود
دست و رویت رو پاک بکن
*****
صبح که میشه با شادی
بلند شو از رختخواب
یه کمی لی لی بکن
برو سر شیر آب
دست و رویت را بشور
دوباره مسواک بزن
*****
دندوناتو سفید کن
مانند دندون من
دندونای من همه
مانند مرواریده
سفیده و سفیده
تمیزه و تمیزه
*****
بچه های خوب یادتون نره
مسواک بزنید
هر شب
از این شعر زیبا برای تشویق کودکان به مسواک زدن و برای واحد کار بهداشت در مهد کودک می توانید استفاده نمایید.
سرزنش نکنید
یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.
او را مستقل کنید
برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.
برایش هدیه بگیرید
یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که میروید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش میبرید. با این کار هم او مطمئن میشود که شما بازخواهید گشت و هم اینکه نفس هدیه در او هیجان ایجاد میکند.
برایش دوست پیدا کنید
میتوانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچهها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزلتان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.
او را تنها بگذارید
با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند میتوان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی میتوانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.
حتما خداحافظی کنید
حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمیگردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل میگیرد. این موارد زمینهساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.
آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.
این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.
1. قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.
نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.
نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.
ادامه مطلب...
کودکان امروزی، دیگر مانند گذشته رفتار نمی کنند؛ به همین دلیل والدینه ناچارند بارها و بارها یک درخواست یا دستور را تکرار کنند و باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که آنان کار خواسته شده را انجام دهند. شاید بتوان گفت که امروزه، والدین بیشتر به حرف های فرزندشان گوش می دهند.
کودکان بیشتر اوقات درخواست های والدین شان را نادیده می گیرند و تنها زمانی که خودشان بخواهند، کاری را انجام می دهند. همین مسئله در اغلب اوقات، مشکل ساز می شود و حتی اختلافات متعدد و فراوانی را میان پدر و مادر به وجود می آورد.
اگر شما هم فرزندی دارید، شاید بگویید هر راهی را که به ذهنم می رسید امتحان کرده ام. مثلا بارها روش هایی مانندتنبیه، هدیه، تکرار فراوان درخواست ها، قهر و نادیده گرفتن کودک، مقایسه او با دیگر کودکان و بسیاری روش های دیگر را به کار برده ام اما برای کودکان امروزی، هیچ روشی جواب نمی دهد و برای کودک من هیچ کدام اثربخش نبوده است.
برای والدین بسیار دشوار است که بتوانند فرزندشان را مسئولیت پذیر و مؤدب تربیت کنند.در این مقاله توصیه هایی ارائه شده است که به شما کمک می کند ارتباط بهتری با کودکتان داشته باشید و با او به گونه ای رفتار کنید که خواسته هایتان را عملی کند.
داد نزنید
فریاد زدن در هیچ موقعیتی و هنگام مواجه شدن با هیچ فردی، نتیجه مطلوبی به بار نمی آورد؛ به خصوص زمانی که مخاطب شما یک کودک یا حتی یک نوجوان باشد. تنها تاثیر فریاد کشیدن این است که در آن لحظه کودک می ترسد و شاید سکوت کند یا به اجبار خواسته شما را انجام دهد اما اندکی بعد کودک همه چیز را فراموش می کند به غیر از فریادی که می شنود و می آموزد که خودش هم در مواقع ضروری می تواند فریاد بکشد و به این ترتیب به خواسته اش برسد.
کودکم به حرفم گوش نمی دهد
به یاد داشته باشید باید به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان آنگونه باشد. همواره با کودکتان آرام و با احترام صحبت کنید و رفتار عصبی و تند نداشته باشید. شوخی و خنده و حتی لحن طنز در مورد کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است و موجب می شود تا فرزندتان کاری را که از او خواسته اید، انجام دهد.
ادامه مطلب...
یه روز، صبح جمعه، فاطمه و محمد، همراه بابا و مامان برای تفریح و گردش به پارک رفته بودن. توی پارک، وقتی بچهها، بازی کردنشون تموم شد، پیش مامان و بابا اومدن تا کمی میوه بخورن و استراحت کنن، محمد که خیلی خسته شده بود، دراز کشید و گفت: بابا یه سئوال! ما برای تفریح و شادی هم آداب داریم.؟!
بابا کتابی که تو دستش بود رو بست و گفت: بله، ما برای همهی کارامون آداب داریم. ما قبل از این که برای تفریح از خونه بیرون بیاییم، صدقه میدیم و از خدا میخوایم که به سلامتی به خونه برگردیم . وقتی هم که با دوستان، یا خانوادمون برای تفریح رفتیم، یاد خدا رو فراموش نمیکنیم ، نمازمون رو اول وقت میخونیم ، خوش اخلاقیم و میخندیم و شوخی میکنیم اما گناه نمیکنیم . مثلاً دیگران رو مسخره نمیکنیم که همه بخندن، چون این کار تفریح آدم های نادون است.
تازه، ما میتونیم خوراکی یا هرچیزی که با خودمون آوُرده بودیم رو به دیگران هم بدیم تا به همه خوش بگذره. و دیگه این که توی گردش باید مواظب چیزایی که همه از اون استفاده میکنن باشیم و اونا را خراب نکنیم مثل آب سردکن ها، وسایل عمومی یا حتی گل و درختانی که خدا آفریده تا همه استفاده کنن.
فاطمه اجازه گرفت و پرسید: بابا، ما برای تفریح و شادی، چه کارایی میتونیم بکنیم؟
بابا جواب داد: آفرین چه سوال خوبی پرسیدی! بچهها، ما غیر از این که آخر هفتهها میتونیم به گردش و تفریح بریم، توی روز هم میتونیم بازی و ورزش و تفریح کنیم تا خسته و کسل نباشیم و بتونیم بقیه روز کارامون رو با شادی و نیروی بیشتری انجام بدیم .
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بهترین سرگرمی مرد مۆمن، شنا و بهترین سرگرمی زن، ریسندگی است. (مفاتیح الحیات، ص 204 )
حالا شما میتونین کتاب بخونین، یا میتونین ورزش هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب سواری انجام بدین یا میتونین با خانواده به مسافرت برین که باعث تندرستی و سلامتیه.
اگر والدین که الگوهای عملی برای کودکان و نوجوانان هستند، برای نماز اهمیت ویژهای قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابتقدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوی نماز گرایش پیدا میکنند
شروع نماز در سنین کودکی سبب میشود که کودک این صفت حسنه را بهصورت عادتی معمول و سازنده در جسم و روان خود، ملکه کند و جزو برنامههای همیشگی زندگی خود، قرار دهد و درنتیجه از همۀ فواید نماز، در بعد سلامت روانی در آینده برخوردار شود. بهعلاوه، با شروع نماز در دوران کودکی، مفاهیمی مثل خدا و مذهب و دستوراتی مثل تعالیم اسلامی، چنان در ذهن پذیرنده و شفاف کودک که هنوز سنگینی و تیرگی گناهان ظرفیتهای فکری و مغزی او را آلوده نکرده است، جای میگیرد که امکان شک و تردید در این زمینه برای او در آینده بسیار کاهش مییابد.
جدای از فراگیری اعمال ظاهری نماز، کودک باید بداند که در ورای این اعمال چه اعتقاد و احساسی نهفته است و چه چیزی موجب میشود که مسلمانان هر روز 5 بار به سوی کعبه حرکاتی را انجام دهند که ممکن است در نظر او بیمعنی جلوه کند. این مقصود را باید با آموزشهای ساده و توضیح مفهوم تشکر و سپاسگزاری و کاربرد آن برای کودکان مشخص کرد (باهنر، 1388: 263).
برخی از افراد نماز کودکان را نوعی سرگرمی میدانند و آن را فاقد ثواب و اجر الهی میشمارند. حال آنکه چنین نیست و قطعاً عبادت در کودکی نیز حسناتی به همراه دارد. خوب است بدانیم که واجبات بزرگسالان و اعمال مستحبی آنان برای کودکان مستحب است و گناهان آنها برای کودکان مکروه است و مباحات برای هر دو مباح به حساب میآید (ایمانی، 1382: 10تا 17).
ادامه مطلب...
بسیاری از والدین از یاد دادن آداب غذا خوردن به فرزندشان کلافه هستند. آنها آرزوی روزی را دارند که فرزندشان بدون آنکه سس گوجه فرنگی را روی لباسش بریزد، غذایش را تمام کند یا حداقل تا شعاع دوری از دور دهانش غذا نچسبیده باشد. واقعیت این است که غذا خوردن بچهها تا زمانی که آداب آن را یاد نگرفته باشند برای بسیاری از والدین مانند کابوس است. تا زمانی که شما با عجله و سرپایی غذا بخورید و وقت کافی برای گذراندن شام و ناهار با فرزندتان نداشته باشید نباید منتظر بروز معجزهای در روش غذا خوردن کودکتان باشید. در اینجا برخی روشهایی که میتواند به شما کمک کند خود و فرزندتان از خوردن غذا لذت ببرید میآوریم.
بیشتر غذا خوردن و کمتر بازی کردن
هدف:وقتی کودک حباب در شیر درست میکند شاید حوصلهاش سر رفته باشد، سیر شده باشد، غذا را دوست نداشته باشد یا فقط شیطانی کند.
چطور به هدف برسید: یکی از مهمترین اهداف شما ایجاد احساس مثبت نسبت به غذاست به همین دلیل بچهها باید بتوانند سر میز سرگرم شوند. فقط باید حواستان باشد چه نوع سرگرمیهایی جزء ممنوعیتهای خانوادگی است. زمانی که کودک بیش از حدی که اجازه دارد با غذا بازی میکند، وقت آن است که شما وارد عمل شوید و بگویید: «به نظر میرسه غذات رو تموم کردی و دیگه سیر شدی» و غذا را از جلویش بردارید.
لباسهایی که کثیف میشود
هدف: وقتی کودک مدام دستهای کثیفش را با لباسش پاک میکند ممکن است این یک حرکت ناخودآگاه باشد. او به دنبال سریعترین راه برای خلاص شدن از چربی غذاست.
ادامه مطلب...
آیا تاکنون با کودکانی مواجه شدهاید که برای بهدست آوردن کوچکترین چیز آنقدر داد و فریاد به راه مياندازند که والدینشان کلافه ميشوند و عاقبت درخواست آنها را ميپذيرند؟
والدین زیادی هستند كه به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسوولیت در مورد آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... بهراحتی به درخواستهای غیرمنطقی آنها عمل میکنند.
در مقابل درخواستهای غیرمنطقی این بچهها باید چه رفتاری انجام داد؟
برای رسيدن به پاسخ این سوال، با دکتر پیمان هاشمیان، روانپزشك، فوقتخصص كودك و نوجوان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد به گفتوگو نشستهايم.
• در مقابل کودکی که میخواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد بهدست آورد، باید چه رفتاری داشت؟
رو ادامه کلیک کنید
ادامه مطلب...
فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان
o مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .
o گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.
o اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،از طريق آزمايش ، با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .
o بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.
o شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .
o قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.
ادامه مطلب...
یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست
.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.
بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...
لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:
انواع و اقسام الگوها
انواع و اقسام ساختمان سازی های چوبی
انواع و اقسام دومینوهای ابتکاری
انواع لوگوهای ابتکاری
ادامه مطلب...
آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من میتوانم انتظار داشته باشم فرزند 3 سالهام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح میدهد. یک تا 2 سال حدود 18 ماهگی کودک درمییابد که چند تایید اجتماعی وجود دارد. حالا وقت آن است که به کودک کمک کنید درباره احساسات و نگرانیهای دیگران فکر کند. سلام و خداحافظی را یاد دهید قبل از آنکه شروع به صحبت کند به او بیاموزید با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. یک کار دیگر این است که هر روز صبح به او «صبح به خیر» بگویید. مادامی که در حال خوردن هستید بنشینید به جای اینکه به کودک اجازه دهید کل خانه را با میوهای که آبش همینجور میچکد قدم بزند به او یاد دهید تا زمانی که در حال خوردن است در صندلیاش بنشیند. در این سن کودکان توجه کمی به زمان دارند اما 10 تا 15 دقیقه ماندن در صندلی به آنها درس بزرگی میدهد
ادامه مطلب...
آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم
شن بازی
وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل
روش انجام کار:کودک دستهایش را داخل شن فرو میکند.وقتی خوب دستهایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شنها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دستهایش را در زیر شنها تکان بدهد.در مرحله بعد میتوانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.
اتوبوس،کشتی یا قطار
روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوههای دیگر استفاده نکنید
ادامه مطلب...
والدین ، هیچ گاه اطمینان ندارند که آیا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن کار درستی است یا نه؟ آنها به طور دقیق نمی دانند که آیا کودک ، واقعا احساس ضعف و بیماری کرده یا مثل بسیاری از کودکان که گاهی دلشان نمی خواهد به مدرسه بروند بهانه گیری می کند. در خانه هایی که مدرسه رفتن کودکشان به صورت مشکل در آمده صبحهای زود، مالامال از اشک و دعوا و سر و صداست.
بعضی از کودکان صبح که از خواب بیدار می شوند، می گویند که به مدرسه نمی رویم و تعداد دیگرشان تمارض به دل درد و سردرد می کنند، یا با آه و ناله اعلام می کنند که حالشان خوب نیست. مهم نیست فرزندتان چگونه حالت اضطراب و نارضایتی خود را نشان می دهد، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شما با دلداری دادن ، اعتماد به نفس او را تقویت کنید؛
ادامه مطلب...
برای کشیدن یک توت فرنگی زیبا، شما نیاز به یک برگه ی سپید، مداد، پاک کن، مداد رنگی و شمعی دارید. به نشان ها قدم به قدم توجه کنید تا بتوانید یک توت فرنگی زیبا بکشید. 1. ابتدا دو بیضی مطابق شکل بکشید.
2. خطوط نقطه چین نشان دهنده ی آن است که شما باید آن را پاک کنید ولی اول بهتر است خطوط منحنی اضافه شده را مطابق شکل رسم کنید.
ادامه مطلب...
پروانهها مانند همهی حشرهها از تخمهای کوچکی پديد میآيند که مادرشان در جای مناسبی میگذارد. برگ درختان و سبزهها جای مناسبی برای تخمگذاری است. میدانی چرا؟
1. کرم کوچکی از تخم پروانه بيرون میآيد.
2. کرم پروانه از برگ درخت و سبزه میخورد.
ادامه مطلب...
این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایهریزی شده و شکل میگیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و شناختی را دربر گیرد. این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایهگذاری و شکل میگیرند. با توجه به اهمیت هر یک از این موضوعات در این یادداشت سعی می گردد که تاکید بیشتری بر رشد شناختی کودکان صورت گیرد.به طور کلی رشد شناختی عبارت است از رشد فرد در طول زمان ،
ادامه مطلب...
اگر ما بخواهيم دربارهی چيزی تحقيق يا پژوهش کنيم، بهتر است يک کتاب دانشنامه پيدا کنيم.
دانشنامه چيست؟
دانشنامه کتابی است که دربارهی همه چيز ياد میگيريم. برای مثال، دربارهی گياهان، جانوران، کشورها، بدن انسان، کرهی زمين، خورشيد و ستارگان، فضانوردان و خيلی چيزهای ديگر. (نام ديگر دانشنامه، دايرهالمعارف است.)
اگر بخواهيم دربارهی چيزی تحقيق کنيم بايد به آخر دانشنامه برويم. يک جايی به نام نمايه دارد.
نمايه چيست؟
همهی کلمههای کتاب در آن آمده است و شمارهی صفحه جلو هر کلمه نوشته شده است. ما کلمه را پيدا میکنيم. شمارههای جلوی آن را میبينيم و به آن صفحه میرويم.
ادامه مطلب...
تغذیهی مناسب برای روزه اولیها
- مجموعه: تغذیه کودک
باز هم بوی خوش ماه رمضان میآید و ما را به سوی خود میخواند. ماه رمضان فرصتی است برای نزدیکتر شدن به خدا.
برای آنکه بتوانیم از برکات این ماه عزیز بهره ببریم و توفیق انجام عبادات و مناجاتها را داشته باشیم، باید برنامهریزی صحیحی برای تغذیه در این ماه عزیز داشته باشیم.یکی از گروههایی که توجه به تغذیه درست آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است، نوجوانانی هستند که برای بار اول روزه میگیرند. از آنجا که نوجوانان در سن رشد هستند عدم توجه به تغذیه مناسب هم میتواند بر روی رشد و سلامت آنها اثر منفی بگذارد و هم قدرت و توان روزه گرفتن را از آنان سلب نماید.
حداقل 8 ساعت در شبانهروز بخوابید
مهمترین نکتهای که باید در تغذیه ماه رمضان نوجوانان مدنظر قرار گیرد مصرف سحری است. وعده سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم مصرف این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی بسیار زیاد شده و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید
ادامه مطلب...
وسایل مورد نیاز: بشقاب یک بار مصرف پنبه رنگ
به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز داریم.
بشقاب یک بار مصرف رو نصف می کنیم و به شکل زیر در می آوریم:
حالا بشقاب رو رنگ آمیزی می کنیم.
ادامه مطلب...

چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید.
درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.
- چگونه ارزیابی کنیم؟
بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است.
ادامه مطلب...
v
در این پست سعی داریم به شما آموزش دهیم که چطور در چند گام،یک طوطی کارتونی زیبا ، ساده و جذاب بکشید.
این پست جزء پست های سطح متوسط طبقه بندی می شود و مجددا تاکید می کنم که پست های الگو وار و مرحله به مرحله برای سنین ده به بالا مناسب خواهد بود.
گام اول :
می خواهیم طراحی را با سر این طوطی زیبا شروع کنیم.برای نقاشی سر طوطی کارتونی مانند همیشه از اشکال هندسی ساده کمک می گیریم تا طراحی ساده تری داشته باشیم.
گام دوم :
مطابق شکل های زیر، برای رسم اجزاء بدن طوطی کارتونی مان هم از اشکال چند ضلعی کمک می گیریم .دقت داشته باشید که در هر عکس خطوط قرمز،خطوط رسم شده ی جدید است.
ادامه مطلب...

" كولهپشتی نسبت به كیفهای دیگر برای استفاده دانشآموزان بهتر است. كولهپشتیهایی كه بند بلندی دارند، سبب قوس كمر در دانشآموزان میشوند.
استفاده از كیفهایی كه روی یك شانه انداخته میشود به دانشآموزان توصیه نمیشود. همچنین وزن كیف دانشآموز بستگی به توان و جسم او دارد و هر مقدار كیف دانشآموز سبكتر باشد، برای سلامتی او بهتر است.
دانشآموزان برای رفتن به مدرسه، از كفشهای پاشنه بلند یا دارای كف صاف استفاده نكنند.
ناهنجاریهایی كه در ستونفقرات و
ادامه مطلب...
یکی بود، یکی نبود.
یه موشی بود و یه مامان موشی.
مامان موشی هر جا می رفت، موشی می گفت: « منم میام. منم میام. »
یک روز موشی و مامان موشی داشتند تند تند می رفتند. رسیدند به چشمه.
موشی گفت: « خسته شدم. من تشنمه. من تشنمه. »
مامان موشی گفت: « همین جا استراحت کن. از این چشمه، آب بخور تا من برگردم. »
موشی رفت لب چشمه، آب بخورد. یکهو عکس یه ابر گُنده را توی آب دید.
گفت: « تو کی هستی که افتادی تو آب؟ »
« من ابر رعد و برقی ام! »
موشی ترسید. پرید پشت سنگ و قایم شد. یه برگ گرفت روی سرش که پیدا نباشد و گفت: « من کوچولواَم! بامب و بومب می کنی می ترسم! »
ادامه مطلب...
بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را موجب مي شوند.
در ابتدا مهارت هاي حركتي بزرگ رشد پيدا ميكنند. به همين خاطر است كه بچه هاي 2، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن، پريدن،رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك. بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.
در اينجا به برخي روشهايي كه ميتوانند به رشد جسماني پيش دبستاني ها كمك كنند اشاره مي كنيم :
• پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در حين اين كارها ميتوانيد «هُپ هُپ» بازي كنيد يا از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي جمع كنيد. در خانه ميتوانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه بياندازيد.
• شن بازي. از اسباب بازيهاي مخصوص شن بازي استفاده كنيد تا مهارتهاي دستي بچه ها تقويت شود.
• آب بازي در حيات خلوت. يك استخر پلاستيكي، آبپاش، يا شلنگ آب ميتواند شوق آب بازي، دنبال بازي و كشتي را در كودكان بيانگيزد. (همواره در هنگام بازي با آب مراقب كودكان خود باشيد)
• در اتاق نشيمن يا حياط خلوت خانه ي خود ميداني از موانع درست كنيد، با كوسنها، كارتن هاي مقوايي، اسباب بازيها و ديگر وسايل كه كودكانتان بتوانند به اطراف دويده و از روي آنها بپرند.
• بازي «مثل چي» را انجام دهيد. بچه ها علاقه ي زيادي به حيوانات دارند: «ميتوني مثل مرغ راه بري ؟ مثل اسب بتازي ؟ سگ چيكار ميكنه ؟» يا كودك خود را تشويق كنيد كه مثل هواپيما دور حياط پرواز كند يا با قايقي فرضي پاروزنان در اتاق بچرخد.
• در روزهاي مقرر براي بازي، هر بار بازي جديدي را معرفي كنيد. مثلا گرگم به هوا بازي كنيد.
• توپ بازي كنيد. بازيهايي كه شوت زدن، پرتاب و گرفتن توپ دارند تمرين خوبي هستند. سعي كنيد خودتان زياده از حد در گيرو بند قواعد مدارس پيش دبستاني گرفتار نشويد.
ادامه مطلب...
با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !کتابهایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش میکشاند و به پیشرفت بیشتر مهارتهای او کمک میکند. کتابهای الفبا، کتابهای شمارش اعداد یا کتابهایی که لغات جدید آموزش میدهند هم خوب است.
با اینکه اشکان کوچولو هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته است اما وقت زیادی را هر روز صرف نگاه کردن به کتابها، ورق زدن آنها و تماشای عکسهای مختلف میکند. خطوطی از کتاب را که با خواندن هزار باره والدینش حفظ کرده است را برای خود بلند میخواند. حتی برای خود داستانسازی هم میکند و اینها فقط نشاندهنده یک چیز است: او کمکم به یک کتابخوان تبدیل میشود.
ادامه مطلب...
بیش تر کودکان، با طرح سوال های غیرمنتظره درباره موضوعات مختلفی از جمله خدا، موجب شگفتی بزرگسالان می شوند. مشکل بسیاری از کودکان، این است که والدین شان، انرژی آن ها را صرف همه چیز، از کلاس های هنری و ورزشی گرفته تا رایانه می کنند، اما از درس ایمان غافل اند. آن ها فراموش می کنند که آن چه می گویند و عمل می کنند یا نمی گویند و عمل می کنند، تاثیر ماندگاری بر کودک می گذارد.
● چه طور به زندگی کودکان رنگ معنویت بزنیم؟
بهترین راه ارتقای زندگی معنوی کودکان، راحت و آشکار حرف زدن درباره خداست. اصل کلی که بیش تر کارشناسان آن را تایید می کنند، این است که بگذارید بچه ها، گفت وگو را هدایت کنند و بعد، با سوال کردن شما، موضوع را پی گیری کنید.
حرف زدن درباره خدا، به این دلیل بااهمیت است که می تواند بهترین راه برآوردن مهم ترین نیازهای کودکان باشد؛ زیرا کودکان، بیش از بزرگسالان، خود و اطرافیان شان را به تکیه گاه قوی و مهربانی نیازمند می دانند که قادر است همه آرزوهای آن ها را برآورده کند. فایده دیگر صحبت کردن درباره خدا، این است که همه چیز را در دنیا توضیح می دهد،ادامه مطلب...
در شرایطی که بیشتر خانههای شهری تبدیل به آپارتمانهای کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است، حداقل کاری که میتوان برای تامین بهداشت جسمی و روحی كودكان و نوجوانان داشته باشیم، ایجاد فضای شادیبخش در مدرسه است.
دانشآموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه میگذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کردهایم.
ادامه مطلب...