چند راهکار خلاق، ساده و کارآمد برای درونی سازی مفهوم مشارکت
با قوانین کوچک شروع کنید
کودک تا 5 سالگی به درستی معنی مشارکت و تقسیم کردن را نمی فهمد. اما به هر حال کودک می تواند بعضی از قوانین پایه را درک کند. مثلا صبر کردن و رعایت برای نوبت ( زهرا می رود و بعد تو می روی ) یا اگر تو یک اسباب بازی را کنار بگذاری، هر کسی می تواند با آن بازی کند و اگر اسباب بازی ات را برای بازی به جایی می بری، پس همه کسانی که آنجا هستند می توانند با آن بازی کنند.
زمان مشخص کنید
دفعه بعدی که فرزندتان نمی خواهد چیزی را با دیگران تقسیم کند، از زمان سنج استفاده کنید. به کودک بگویید که برای مدتی محدود، مثلا 10 دقیقه می تواند با آن بازی کند و بعد با اتمام زمان، نوبت خواهرش است که 10 دقیقه با آن بازی کند. این شیوه به کودک نشان می دهد که چگونه نوبت را رعایت کند و او را متوجه این مسئله می کند که اسباب بازی اش را برای همیشه به کسی نمی دهد.
ادامه مطلب...
براي كودكان خود از اين شعر براي تشويق به نماز استفاده كنيد.
اتل متل پروانه نشسته روي شانه
صدا مياد چه نازه ميگه وقت نمازه
به اين صدا چي ميگن اذان و اقامه ميگن
شيطونه ناراحته
دنبال يه فرصته
ميگه آهاي مسلمون نماز رو بعدا بخون
هر كسي كه زرنگه با شيطونه مي جنگه
وقت نماز كه مي شه هر كاري تعطيل مي شه
نماز چقدر شيرينه اول وقت همينه
ادامه مطلب...
برای مهدکودک و مدرسه این بازیهای چند دقیقه ای مناسب هستند
بازی های کوتاه چند دقیقه ای، شیوه خوبی برای آغاز یا پایان یک درس هستند. با انجام آنها در اول کلاس، می توانید یک فضای خوبی، بوجود آورده و در پایان کلاس می توانید احساس هیجان از درسی را که خواندند، در بچه ها ایجاد کنید.
بهترین این بازی ها، آنهایی هستند که برای انجام شان نیاز به زمینه چینی طولانی و وسایل بخصوص نباشد. در اینجا به چند نوع از این بازی ها اشاره می کنیم:
در گوشی گفتن
کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: ” حرکت ” اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.
نوشتن با پا
این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند. یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: ” این چه حرفی از الفبا است؟ “
سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف ” ر ” است؟ یا حرف ” و ” است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.
ادامه مطلب...
یکی از مزیت های درست کردن کاردستی اینست که کم کم یاد می گیرید، از هر وسیله در ظاهر به دردنخور و دور ریختنی می توان استفاده بهینه کرد. احتمالا یکی از چیزهایی که همیشه دور ریخته اید و به کارتان نمی آمده، لوله مقوایی دستمال کاغذی رولی می باشد.
در این خودآموز به شما یاد می دهم با مقوا دستمال کاغذی، یک گلدان ساده و زیبا درست کنید.
وسایل لازم
سه عدد مقوای دستمال کاغذی رولی
یونولیت
اسپری رنگ
منگنه
چسب مایع قوی
گلدان کوچک
میله باریک چوبی
مراحل ساخت
۱-یک لوله مقوایی دستمال کاغذی رولی را از وسط تا کنید .
ادامه مطلب...
تفسیر نقاشی کودکان
در نقاشیهای کودک، تفاوت بسیار گستردهای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردمدوستی کودک، به چشم میخورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را میکشد که فکر میکند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند.
در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.
● آسمان و زمین
ادامه مطلب...
بزك نمير بهار مي آد ، خربزه و خيار مي آد
|
|
|
حسني با مادر بزرگش در ده قشنگي زندگي مي كرد . حسني يك بزغاله داشت و اونو خيلي دوست داشت . روزها بزغاله را به صحرا مي برد تا علف تازه بخورد .
هنوز پاييز شروع نشده بود كه حسني مريض شد و يك ماه در خانه ماند . مادربزرگ حسني كاه و يونجه اي كه در انبار داشتند به بزغاله مي داد .
|
وقتي حال حسني خوب شده بود ، ديگر علف تازه اي در صحرا نمانده بود . آن سال سرما زود از راه رسيد .
|
|
|
همه جا پر از برف شد و كاه و يونجه ها ي انبار تمام شد . بزغاله از گرسنگي مع مع مي كرد . حسني كه دلش به حال بزغاله گرسنه مي سوخت اونو دلداري مي داد و مي گفت : “ صبر كن تا بهار بيايد آنوقت صحرا پر از علف مي شود و تو كلي غذا مي خوري . ”
مادر بزرگ كه حرفهاي حسني را شنيد خنده اش گرفت و گفت : |
ادامه مطلب...
خمیر بازی
ادامه مطلب...

هفت تا پرنده با هم تو لونه ای نشستند
مثل روزهای هفته هر یک به رنگی هستند
شنبه به رنگ پائیز همیشه زرد رنگه
یکشنبه رنگ سبزه مثل چمن قشنگه
دوشنبه نارنجیه رنگ قشنگ خورشید
سه شنبه ها بنفشه گل بنفشه خندید
چهارشنبه آبی رنگه به رنگ آب دریا
پنج شنبه رنگ نیلی چون آسمان شبها
جمعه به رنگ قرمز رنگ گلای زیبا
شادی کننید بخندید بازی کنید بچه ها

والدين گرامي، مربيان عزيز
آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا كودكان به قصه يا داستان علاقه دارند و چرا براي آنها قصه مي گوييم؟ آيا مي دانيد شنيدن داستان براي كودكان بسيار شيرين و جذاب است؟ آیا می دانید که داستان و قصه نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت كودك دارد؟
متخصصان روان شناسی، قصه گفتن را برای تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم می دانند و میگویند: با قصه گویی، صحبت کردن برای کودک راحت میشود و کلمات را صحیح و کامل ادا میکند.
داستان ها و اشعاري كه كودكان مي خوانند و مي شنوند، اثري عميق در فكر و روحيه آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي کند. همچنین، در درك و فهم مشكلات زندگي به آنان کمک مي كند.
اما فوايد قصه گويي براي كودكان و نوجوانان چيست؟ در این باره می توان به موارد زیر اشاره نمود :
- هنر گوش دادن و گوش سپردن در آنان تقويت مي شود.
- با شخصيت ها و حوادث مستقل آنها همراه مي شوند.
- توانايي تجسم و خيالبافي كه مبناي تصور خلاق است را پيدا مي كنند.
- با حقايق و تجارب زندگي آشنا مي شوند.
- به بهره گيري از تخيلات تشويق مي شوند.
- اعتماد به نفس در آنها افزايش مي يابد.
ادامه مطلب...
یک ایده جالب دیگر در نقاشی بدون قلم مو، استفاده از برگ درختان برای نقاشی است. برگهایی که رگبرگ های برجسته دارند برای این نوع از نقاشی مناسبترند. پشت برگها را به رنگ آغشته نموده و سپس آن را روی کاغذ قرار داده و به آرامی فشار دهید. نقش برگ روی کاغذ چاپ می شود.
مقدار رنگی که روی برگ باید گذاشته شود و غلظت آن تجربی است و با کمی تلاش به دست می آید. نوع رنگ مناسب برای این کار رنگ گواش و یا آبرنگ است.
نام اصلی حضرت رضا، علی و کنیه معروفش ابوالحسن است؛رایج ترین لقب امام هشتم، رضا است.
حضرت رضا علیه السلام در روز جمعه، یازدهم ذیقعده سال 148ق، درحالی که شانزده روز از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام می گذشت، در شهر مدینه به دنیا آمد.
شعر کودکانه شهادت امام رضا(ع)
هست و بوده او
بعد از آن گذشت
ماه و سال و روز
در عزای او
ادامه مطلب...
لوازم مورد نیاز
- پارچه پشمی
- لوازم خیاطی
- چرخ خیاطی (اختیاری)
- پلی استر (نوعی الیاف مصنوعیه – برای پر کردن داخل عروسک)
- قیچی
طراحی
قدم اول برای ساخت یک عروسک پارچه ای، کشیدن شکلش روی کاغذه. اول شکل عروسکی رو که می خواید بسازید، توی ذهنتون مجسم کنید و بعد روی کاغذ بکشیدش. (از زاویه رو به رو). مثلا یک همچین چیزی. سپس دورش رو با قیچی ببرید و طرح رو از توی کاغذ دربیارید.
پارچه رو از وسط تا کنید تا دولایه بشه. (برای محکم شدنش می تونید از چند تا پونز استفاده کنید.)
طرح کاغذی رو روش بزارید و با مداد دورش رو بکشید.
حالا اگه کاغذ رو بردارید، باید طرح عروسک روی پارچه دیده بشه.
دوخت
ادامه مطلب...
آموزش سوره نصر برای کودکان
اهداف
۱-کودکان بدانند که مسلمان بودن بسیار خوب است.
۲-کودکان به خواندن سوره نصر علاقمند شوند.
۳-کودکان با پیامهای سوره نصر (متناسب با سن خود) آشنا شوند.
* مانند شکر خدای مهربان به خاطر اینکه ما مسلمان هستیم.*
حدود انتظارات
۱-کودکان بتوانند به صورت فردی و گروهی سوره نصر را بخوانند.
۲-کودکان به خاطر مسلمان بودن به صورت گروهی از خدای مهربان تشکر نمایند.
فعالیت های پیشنهادی
۱/ قصه کودکانه سوره نصر
یکی بود یکی نبود...... پیامبر ما مسلمانان حضرت محمد(ص) بسیار مهربان بودند.ایشان همیشه بچه ها را دوست داشتند و با آنها بازی میکردند. برای آنها از دین و خدای مهربان میگفتند. بچه ها هم همیشه صحبتهای ایشان را گوش میدادند.
پیامبر فقط برای بچه ها از خدای مهربان صحبت نمیکردند بلکه برای همه از خدای مهربان میگفتند.اما آن زمان انسانهای بد زیاد بودند و پیامبر را به خاطر خدا پرستی خیلی اذیت میکردند تا اینکه کم کم با صبر و ایمان پیامبر همه چیز فرق کرد و مردم دسته دسته به سمت خدا پرستی رو آوردند. آنوقتها پیامبر (ص) در شهر مدینه زندگی میکردند و هنگامی که رفته رفته بیشتر مردم مدینه مسلمان شدند آن حضرت به دستور خداوند تصمیم گرفتند به مکه بروند تا آنجا را هم از شرک و بت پرستی پاک کنند و مردم را به دین اسلام دعوت کنند. پس با سپاه بزرگی به سمت مکه به راه افتادند. فاصله مدینه تا مکه زیاد بود و هنوز به مکه نرسیده
ادامه مطلب...
بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از
نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه
عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را
موجب مي شوند.
در ابتدا مهارت هاي حركتي عضلات بزرگ رشد پيدا مي كنند. به همين
خاطر است كه بچه هاي، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن،پريدن،
رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از
عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك.
بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.
در اينجا به برخي روشهايي كه مي توانند به رشدجسماني پيش دبستاني
كمك كنند اشاره مي كنيم :
• پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در
حين اين كارها مي توانيد از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي
جمع كنيد. در خانه مي توانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه
بياندازيد.
ادامه مطلب...
آموزش فصل ها به کودکان
آموزش فصل ها از سن چهار تا پنج سالگی به کودکان آغاز می شود . کودکان در این سن تغییرات آب و هوایی در فصل های مختلف سال را حس می کنند و این موضوع برای آن ها قابل درک است . بنابراین این سن مناسب یاددادن نام فصل ها و همچنین ماه های مربوط به این فصل از سال است . ادامه مطلب را دنبال کنید .
برای یادسپاری نام ماه هاو فصل هل های سال بهترین روش استفاده از شعرهای اهنگینی است که برای آموزش این مورد وجود دارد . در زیر یکی از شعرهای زیبای آموزش فصل ها و ماه های سال آمده است . آهنگ شیرین این شعر باعث به یادسپاری هر چه سریعتر کودکان می شود .
شعر آموزش فصل ها و ماه های سال به کودکان
فروردین و اردیبهشت و خرداد
سه ماه بهاره ، سه ماه بهاره ، نه سرده ، نه گرمه
تیر و مرداد و شهریور
سه ماه تابستان ، سه ماه تابستان ، گرم گرم ، گرم گرم
مهر و آبان و آذر
سه ماه پاییزه ، سه ماه پاییزه ، نه سرده ، نه گرمه
دی و بهمن و اسفند
سه ماه زمستان ، سه ماه زمستان ، سرد سرد ، سرد سرد
هنگام خواندن این شعر برای کودکان بهتر است که اداها و حرکات بدن هم همراه با آن انجام گیرد . مثلا هنگام خواندن قسمت تابستان دست ها را به صورت بادبزن جلوی صورت تکان دهند و هنگام خواندن زمستان دست ها را به هم بمالند و فوت کنند .
بعد از خواندن شعر و آموزش فصل ها و ماههای سال برای این که خصوصیات ظاهری هر فصل هم به کودکان آموزش دهید بهتر است کاردستی های مرتبط با این موضوع هم کار شود . در ادامه شما با یک روش بسیار ساده و زیبا برای ساخت کاردستی با موضوع فصلها آشنا می شوید .
ابتدا یک مقوا یا یک تکه از کارتن را بردارید . پارچه ای به عنوان زمینه کار روی آن بچسبانید . حالا مطابق با هر فصل از سال زمینه کار می تواند متفاوت باشد . پارچه ای را به شکل تنه ی درخت برش بزنید و به زمینی که برای کار آماده کرده اید بچسبانید .
مطابق با تغییرات هر فصل برای درخت برگ و سایز اجزا مورد نیاز تهیه کنید . لایه های رنگی یا حتی پارچه های رنگی برای زیبایی کار بیشتر از کاغذهای رنگی مفید به نظر می رسد .
برای فصل زمستان از پنبه دانه های ریز برف بسازید و روی کاردستی زمستانی بچسبانید . فصل تابستان را با میوه های رسیده ی درختان نشان دهید . سرسبزی و طراوت درختان و گل های روییده در پای آن آمدن بهار را خبر می دهد و تنوع رنگ های زرد و نارنجی و سبز و قرمز در کنار هم پاییز را تداعی می کند .
قصه کودکانه مسواک و نی نی
کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که قصه گویی و قصه خوانی نقش به سزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت درکودکان دارد. ادبیات کودکان شامل قصه ، شعر، نمایش، افسانه و داستان است.ت******** هنرمندانه برای هدایت کودک ، رشد زبان و شیوه ای در خور فهم او که در وسعت تخیل و قوت تصور او موثر است.
کمک به پرورش قدرت بیان ، عواطف و افکار ، تقویت قوه ابداع ، ابتکار ، تخیل و ایجاد علاقه به مطالعه و جستجوگری از نکات مثبت و مهم قصه گویی برای کودکان است. داستان و قصه در رشد شخصیت کودک نقش داشته و از طریق قصه ها و داستان های خوب کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی چون پایداری ، شجاعت ، نوع دوستی ، امیدواری ، آزادگی ، جوانمردی ، طرفداری از حق و استقامت در مقابل زور پی می برد که هسته بسیاری از قصه ها و داستان ها را تشکیل می دهند.
در این پست برای فرزندان شما همراهان عزیز قصه جدیدی را آماده کرده ایم… با ما همراه باشید
قصه کودکانه مسواک و نی نی
یک مسواک بود کوچولو وبی دندون! صبح تا شب توی جامسواکی می نشست تا دندون ها بیایند و او تمیزشان کند؛ اما هیچ دندونی پیش او نمی آمد. هر دندونی که می آمد، پیش مسواک خودش می رفت.
یک روز مسواک بی دندون از آن همه نشستن خسته شد. گفت: « من دیگر از اینجا ماندن خسته شدم. هیچ دندونی من را دوست ندارد، من از اینجا می روم!» تا خواست برود، حوله گفت: « نه! نرو، اگر بری کثیف می شوی، دیگر هیچ دندونی تو را دوست ندارد.»
مسواک بی دندون گفت: « اشکالی ندارد، من که دندون ندارم! چقدر اینجا بیکار بمانم؟ خسته شده ام » حوله گفت: « مگر نمی دانی؟ تو مسواک نی نی هستی. نی نی الان کوچولو است، دندون ندارد اما چند وقت دیگر چند تا دندون در می آورد. اگر تو نباشی، چه کسی دندون های نی نی را مسواک کند؟»
مسواک بی دندون خوشحال شد،گفت: من مسواک نی نی هستم؟چرا زودتر بهم نگفتید! باشد، صبر می کنم تا نی نی دندون در بیاورد، آن وقت می شوم مسواک با دندون!
شعر ورزشی کودکانه
یک و دو و سه و چار
نی نی از خواب شد بیدار
�
یک و دو و سه و چار
نی نی از خواب شد بیدار
صبح شد و وقت کوشش
بده نی نی رو ورزش
باز کن دستاشو ببند
به روی ماهش بخند
نکن نی نی رو خسته
بگو یک و دو و سه
نوبت پاهاست حالا
برند پایین و بالا
وای که چه خوبه ورزش
چه حالی داره نرمش
کاشکی مامان یا بابا
همه روزای خدا
با نی نی ورزش کنند
بازی و نرمش کنند
آموزش نقاشی قایق با چاپ پا
آموزش نقاشی قایق با چاپ پا یکی دیگر از انواع نقاشی با استفاده از چاپ کف دست و پای کودکان است . در این پست به این ایده پرداخته ایم . روش کار را در ادامه دنبال کنید .
مواد و وسایل مورد نیاز برای نقاشی قایق با چاپ کف پای کودکان عبارت است از :
رنگ گواش
کاغذ
قلم مو
روش کار :
ابتدا کف پای کودک را به رنگ آغشته کنید .
رنگ را به سلیقه ی خود انتخاب کنید .
کف پای کودک را در جای مناسبی از برگه چاپ کنید .
سپس با استفاده از قلم مو و رنگ دیگر اجزای نقاشی را اضافه کنید تا نقاشی نمای کلی خود را دریافت کند .
برای این گونه نقاشی ها می توان از رنگ انگشتی و حتی آبرنگ هم می توان استفاده کرد که نسبت به رنگ گواش شستشوی بهترو راحت تری دارد .
امیدوارم که از این ایده ی ساده با کودکانتان استفاده کنید و لحظات شادی را برای آن ها خلق کنید
در آزمایش کودکانه ای که در این پست مشاهده می کنید کودک با چگونگی حرکت آب در گیاهان و آوند گیاه آشنا می شود . وسایل و مواد مورد نیاز آن به سادگی در دسترس همگان است . توصیه می کنیم که با فرزندتان این بازی و سرگرمی ساده در خصوص جریان همرفتی آب را انجام دهید . روش کار را در ادامه دنبال کنید .
برای انجام این آزمایش شگفت انگیز کودکانه به سه لیوان یکبار مصرف در یک اندازه ، دو رنگ خوراکی قرمز و زرد ، دستمال توالت و مقداری آب نیاز دارید .
ابتدا دو لیوان را از یک مقدار هم اندازه آب پر کنید . به یک لیوان چند قطره رنگ خوراکی زرد بیفزایید .
به لیوان دیگر چند قطره رنگ خوراکی قرمز اضافه کنید .
ادامه مطلب...
تا به حال پست های زیادی روی سایت نازک به نمایش درآمده اند که عروسک سازی را آموزش داده اند . در این پست آموزش عروسک سازی با پارچه و بطری را برایتان آورده ام که امیدوارم این عروسک را بسازید و باعث ایجاد شادی و شور برای بچه ها شوید .
همانطور که گفتم این عروسک با استفاده از بطری های دورریختنی نوشابه و دوغ ساخته می شود . اگر دوست دارید که عروسک کوچکی بسازید از بطری های کوچک و اگر دوست دارید عروسک بزرگ بسازید بطری های بزرگ مناسبند .
مانند تصویر زیر قسمتی از سر و ته بطری را برای ساخت عروسک برش بزنید .
با استفاده از چسب نواری این دو قسمت جدا را به هم بچسبانید .
ته بطری را از حبوبات و یا شن و ماسه پر کنید تا استقامت و پایداری عروسک را به این وسیله بیشتر کنید .
دور بطری
ادامه مطلب...
مفهوم زمان و ساعت از سال اول ابتدایی در کتاب های درسی کودکان در مقطع ابتدایی آموزش داده شده است . در ادامه مطلب چند تصویر از قاب ساعت های آموزشی در قالب های مختلف آمده است . پس از دیدن این قاب ها می توانید آن ها را در قالب یک فایل RAR دانلود کنید .
قاب ساعت زیر برای آموزش به کودکان پیش از دبستان و اول ابتدایی آماده گردیده است . در این قاب کودک با شمردن اشیا مختلفی که به جای اعداد ساعت نشسته اند محل قرار گرفتن هر عدد روی ساعت را تمرین می کند .
این قاب ساعت آموزشی در قالب تاس با نقطه های سیاه رنگ ارائه گردیده است . کودک اب مشخص کردن عدد تاس یا تاس ها جای اعداد را روی ساعت پیدا می کند .
در مرحله ی بعد از آموزش وقت ان می رسد که کودک از اعداد به جای اشکال استفاده کند . اعداد به صورت رنگی و جذاب در ساعت خودنمایی می کنند .
این قاب ساعت هم برای نوشتن اعداد توسط کودک آماده گردیده است .
ادامه مطلب...
کاردستی شب یلدا با مقوا :
مقوا و انواع کاغذهای رنگی یکی از در دسترس ترین وسایل و موادی است که می توان با آن کاردستی های مختلفی تهیه نمود. با مقواهای رنگی و انواع کاغذ ها، کاردستی های مختلف به شکل انواع میوه های زمستانی که خوردن آنها در شب یلدا مرسوم تر است و همچنین عروسک های کاغذی مخصوص زمستان را تهیه نمایید. تصاویر زیر می توانند الگوهای خوبی برای ساخت کاردستی با کاغذ و مقوا برای شب یلدا باشند.
ادامه مطلب...
در این پست با یک ایده ی ساده و مفید از بازی کودکان با بادکنک آشنا می شوید . کودکان نیاز دارند که ماهیچه های کوچک دست خود را تثقویت کنند . این کار از طریق بازی در ماسه ، رنگ امیزی ، بازی با خمیر های مجسمه سازی و خاک رس امکان پذیر است . شما در این پست با یک نوع بازی و سرگرمی کودکانه برای تقویت ماهیچه ها و عضلات نازک و ظریف دست کودکان آشنا می شوید . ادامه مطلب را ببینید .
فکر میکنید این میوه های رنگی با چه چیزی ساخته شده اند ؟ خمیر ، پلاستیک و یا … ؟ اینطور نیست . این میوه های خوشگل و زیبا با بادکنک ساخته شده اند . اما چه چیزی باعث شده که این بادکنک ها با این شکل های متفاوت جلوه گری کنند ؟ پاسخ سوالتان بسیار ساده است .
پاسخ شما آرد است . همان آردی که از نانوایی ها تهیه می شود . آرد گندم !!
روش کار به این صورت است که ابتدا روی بادکنک ها طرح اولیه چشم و دهان را نقاشی کنید ، البته اگر میخواهید که عروسک بادکنکی بسازید . سپس یک شیشه نوشابه پلاستیکی بردارید و از قسمت سر آن را ببرید که شکل یک قیف را به شما بدهد . سپس سر بادکنک را باز کنید و دهان قیف پلاستیکی بگذارید و آرد را کم کم داخل بادکنک بریزید . می توانید از یک مداد یا چوب کلفت تر برای جا دادن مقدار بیشتری آرد در بادکنک استفاده کنید . سپس سر بادکنک را گره بزنید . بادکنک ها را بشویید تا سفیدی آرد های آن برطرف شود .
حالا این بادکنک را به کودکتان بسپارید تا با دستان توانمندش این بادکنک را به هر صورتی که دوست دارد کشیده یا گرد درآورد . آرد در بادکنک این قابلیت را به بادکنک می دهد که در شکل های مختلفی نمایان شود . این روش از تقویت عضلات دست کودکان بسیار تمیز و بدور از هر گونه آلودگی بهداشتی یا غیر بهداشتی است . اما امان از وقتی که این بادکنک در دست فرزندتان بترکد !!!؟؟؟
آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.
این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.
1. قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.
نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.
نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.
ادامه مطلب...
بیش فعالی کودکان را تست کنید

اختلال کم توجهی و بیش فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.
بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می گذارند.
این آزمون به شما کمک می کند دریابید فرزندتان به مشکل بیش فعالی و کم توجهی دچار است یا نه.
هنگام جواب دادن به سوال های زیر، این نکته ها را در نظر داشته باشید:
• سن فرزندتان را در نظر بگیرید.
• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.
• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.
گزاره های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه های روبه رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه بچه شیعه (یادگیری چهارده معصوم)

شعر کودکانه بچه شیعه, شعر چهارده معصوم, شعر آموزش امامان, یادگیری چهارده معصوم, آموزش چهارده معصوم به کودکان, شعرهای کودکانه, شعر برای کودکان, شعر و قصه
من بچه شیعه هستم
خدا را می پرستم
خدای پاک و دانا
مهربان و توانا
پیامبرم محّمد (ص)
که با او قرآن آمد
دین را به ما رسانده
او ما را شیعه خوانده
دختر او زهرا (س) بود
فاطمه کبرا بود
فدای دین شد جانش
لعنت به دشمنانش (۲)
در روز عید غدیر
بر ما علی (ع) شد امیر
امیر مومنین است
امام اوّلین است
ادامه مطلب...
چند سالی است که یکی از معیارهای مهم برای انتخاب مهد کودک مناسب این شده که از تستها و آزمونهای هوش استفاده گردد تا بچه ها مورد غربالگری قرار گرفته و آموزشهایی که به آنها ارایه میگردد متناسب با توانایی شان باشد. البته باید به این نکته توجه داشت هر تستی برای این غربالگری مناسب نیست.
چه بسیار کودکانی که در کودکستان مورد این نوع ارزیابی ها قرار گرفته اما به علت انتخاب نادرست تست هوش، عدم توانایی فردی که تست را برگزار می کند ، نامساعد بودن شرایط ، عدم آمادگی کودک برای اجرای تست و .. بر چسب کم هوش را می خورد و نسبت به همسالان خود با درجه توانایی کمتری طبقه بندی می گردد. برای مثال آزمون وکسلر(فرم کودکان) یکی از بهترین تستهایی است که تا به حال طراحی و اعتبار یابی شده است اما همین تست بسیار قوی، برای کودکان زیر 6 سال طراحی نشده و بعد از 6سالگی است که می توان از آن برای ارزیابی کودکان استفاده کرد لذا استفاده از این آزمون در مهد کودک ها(علی رغم روایی و پایایی بالایی که دارد) اصلا توصیه نمی شود. اما از طرف دیگر فرم کودک آزمون ریون و همچنین تست آدمک گودیناف از جمله تستهای مناسبی است که می تواند موارد مناسبی برای ارزیابی توانایی ذهنی کودکان به کار رود.

لذا اجرای نادرست و یا انتخاب نامناسب نوع تست، می تواند منجر به برچسب زنی هایی بر روی کودکان شود. این نوع برچسب زنی ها خود دارای عواقب بسیار ناگواری خواهد بود چرا که این نوع ارزیابی ها بر انتظارات مربی مهد کودک تاثیر خواهد گذاشت.
ادامه مطلب...
با توجه به شرایط سنی کودکان میتوان فهمید که چه استعدادی دارد
ظرفیت و یا توان بالقوه برای بهرهگیری از موضوعات خاص و رشد یک مهارت ویژه را استعداد میگویند که کشف درست آن کمک میکند تا فرد در زمینه درستی از زندگی گام برداشته و موفقیت را در تمام مراحل از آن خود کند.
کشف استعداد درونی برای دستیابی به اهدافی در زندگی درسی، شغلی و... مستلزم خودآگاهی میباشد، بدین معنا که انسان ویژگیهای اصلی شخصیت یعنی افکار، باورها، ارزشها، هیجانات، تمایلات، نقاط ضعف و قدرت خود را شناخته و آنها را در جهت رسیدن به اهداف مادی و معنوی مدیریت کند.
همه افراد برای پیداکردن استعدادهای پنهانی و درونی خود نیازمند تجربه هستند. اگر چه برخی با استعدادهای خاصی به دنیا میآیند اما اکثریت در جوامع مختلف آنقدر خوششانس نیستند که بتوانند در سالهای اولیه زندگی خود متوجه تواناییهای خاص خود شوند، لذا بایستی تنها به شانس تکیه نکرده و مرد عمل بود.
زمان در گذر است، پس بیشتر تلاش کنید، استعدادهای خود را انتخاب و مهارتها را ارتقا دهید و به کمال شخصی خود که عالیترین نسخه از شماست برسید.
با محیط آشتی کنید تا استعدادتان شکوفا شود
دکتر فقیهی روانشناس در خصوص کشف استعدادهای درونی افراد گفت: زمانی که فرد با محیط اطراف تعامل داشته باشد متوجه میشود که مناسب چه کاری ساخته شده است. در این چنین شرایطی است که فرد قادر خواهد بود توانمندیهای خود را بروز و به اثبات برساند.
وی افزود: استعدادها غالباً ابعاد متفاوتی چون بعد جسمی و روانی دارند که برای کشف آنها باید مرحله به مرحله پیش رفت. برخی افراد هوش هیجانی بالا و هوش عقلی پایینی دارند و برخی بر عکس اینها هر دو هوش بالایی دارند.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه مذهبی
دویدم و دویدم به کربلا رسیدم
حالا بشید مهیا می خوایم بریم کربلا
شهر امام حسینه امام سوم ما
کربلا شهر ماتم شهر مصیبت و غم
دوستان من گوش کنید تا ماجراشو بگم
حدود سال شصتم از شهر کوفه مردم
نامه زیاد نوشتن گفتن امام سوم
ما مرد کارزاریم اما امام نداریم
اگر بیای به کوفه اطاعت از تو داریم
وقتی امام قبول کرد رو سوی کوفه آورد
تنها گذاشتن اونو دروغگوهای نامرد
منبع:tebyan.net
آموزش ساخت ماشین مقوایی
مقوای دستمال توالت + کاغذ رنگی + سوزن ته گرد + مقوای ساده + چسب مایع
برای تهیه هر ماشین شما به یک مقوای استوانه ای دستمال توالت نیاز دارید
تمام مقواها را با استفاده از کاغذهای رنگی با رنگ های شاد پوشش دهید
روی مقوای ساده طرح چرخ های ماشین را بصورت دایره ای رسم کنید و دایره ها را برش بزنید
کاغذهای رنگی سیاه و سفید را نیز به شکل دایره ای برش بزنید و روی مقواها بچسبانید
با استفاده از رنگ و تکه های کاغذ ماشین مسابقه را تزیین کنید
برای پایان کار چرخ های ماشین ها را با استفاده از سوزن ته گرد به مقوا متصل نمایید
من دوست ندارم که به مدرسه بیایم
لاکی یک لاک پشت کوچک بود که چندان مدرسه رفتن را دوست نداشت.نشستن در کلاس و گوش کردن به معلم برای ساعت ها، او را خسته می کرد و او خشمگین می شد.
اگر بچه ها کتاب، مداد یا دفتر او را می گرفتند یا او را هل می دادند، او بسیار خشمگین می شد. گاهی برای مقابله، او هم بچه ها را هل می داد یا حرف های بد به آن ها می زد و طبعاً مدتی بچه ها با او بازی می کردند.
اما زیاد طول نمی کشید که دوباره لاکی سر چیزهای کوچک عصبانی می شد و یا شروع به دعوا می کرد و دوستانش را از خود می رنجاند.
چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!
یک روز لاک پشت کوچولو، تنها و غمگین و عصبانی در گوشه ای از حیاط مدرسه ایستاده بود و به بازی کردن بچه ها نگاه می کرد.
در این لحظه، آقا معلم که لاک پشت پیر و مهربانی بود، آرام به او نزدیک شد و از او پرسید:
« چرا با بچه ها بازی نمی کنی و گوشه ای تنها ایستاده ای؟ انگار زیاد از آمدن به مدرسه خوشحال نیستی؟ »
لاکی به صورت مهربان معلمش که لبخند می زد نگاهی کرد و گفت: « من دوست ندارم که به مدرسه بیایم. هر کاری که می کنم نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. خیلی زود عصبانی می شوم و بچه ها هم، دیگر با من بازی نمی کنند. »چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!
معلم دانا گفت: « ولی تو همیشه راه حل مشکلت را با خود داری. راه حل تو همین لاکی است که بر پشت خودت حمل می کنی! وقتی خیلی عصبانی و خشمگین هستی و نمی توانی خودت را کنترل کنی، بر توی لاک.
ادامه مطلب...
کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى شود روحش به کلى مشوّش مى گردد، و امروز به این نکته پى برده اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى شود.
کودک کاملًا باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدى که مى شود براى چیست. اگر کودک نفهمد که براى چه تشویق مى شود و بالخصوص اگر نفهمد که براى چه تهدید مى شود روحش به کلى مشوّش مى گردد، و امروز به این نکته پى برده اند که بسیارى از بیماری هاى روانى در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب هاى بی جا در کودکى پیدا مى شود.
مثالى عرض مى کنم که نظیر آن در حدیث هست. فرض کنید مادرى بچه اش در مجلسى روى دامن دوستش نشسته است، بچه اى که نمى فهمد که نباید ادرار بکند. براى این بچه ادرار کردن مثل آب خوردن است و دیگر فرق نمى کند که در دامن مادر ادرار مى کند یا در دامن دوست مادر. این عمل را انجام مى دهد. مادر ناراحت و عصبانى مى شود و کتکش مى زند. بدیهى است این بچه نمى فهمد که معناى این کتک این است که تو چرا اینجا ادرار کردى و قبلًا نگفتى. آنچه که در روح او وارد مى شود این است که نباید ادرار بکند و نتیجه این است که هروقت بخواهد ادرار بکند یک حالت اضطراب و هیجانى به او دست مى دهد، یک ترسى در روحش وارد مى شود از ادرار کردن، و بعد از آن همیشه از عمل طبیعى خودش ترسناک است و این ممکن است عوارض جسمانى و عصبى و عقده هاى روانى ایجاد کند و ایجاد هم مى کند. ( «تابوها» که مىگویند، همین جور چیزهاست). این از نظر بچه یک ترس بى منطق است؛ از نظر مادر یک منطقى دارد ولى از نظر بچه منطقى ندارد.
و لهذا ما در احادیث متعددى مى بینیم که گاهى اتفاق افتاده که طفلى را آورده اند خدمت رسول اکرم که مثلًا ایشان دعایى به گوشش بخوانند. در همان حالى که روى دامن ایشان بوده ادرار کرده. پدر یا مادر او که آنجا بوده اند ناراحت و عصبانى شده اند. پیغمبر فرموده اند: کارى به او نداشته باشید، لاتُزْرِموا یعنى جلوى بولش را نگیرید، و نسبت به فرزندان خودشان هم هست که دستور مى دادند: لاتُزْرِموا عَلَى ابْنى. وقتى بچه مى خواهد ادرار بکند، هرجا که باشد، همین قدر که شروع کرد به ادرار، جلویش را نگیرید. بله، بچه هروقت رسید به این حد که بر اثر عادت کردن فهمید که نباید مثلًا روى فرش ادرار کرد، یعنى بدون اینکه اعمال خشونت کنند عادتش بدهند که مثلًا روى فرش ادرار نکند و خودش هم بفهمد که روى فرش ادرار کردن خوب نیست، آن وقت اگر از روى فهم چنین کارى بکند این یک حالت طغیانى است در او، یعنى لجاجتى است علیه آنچه که خودش مى فهمد. در چنین موردى خشونت کردن ممکن است مفید واقع بشود. ولى تا به این مرحله نرسیده است، مسلّم خشونت یک عامل مفیدى نیست.
مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج۲۲، ص: ۵۵۵
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه
مرغ قشنگم قدقدقدا می کنه
شاید داره منو صـــدا می کنه
دونه می خواد تا بخوره
برای من تخــــــم بذاره
یه مشت دونه بر می دارم
برای مرغـــــــم می پاشم
یه کاسه ی آب میارم
جلوی مرغـــم میذارم
اون می خوره آب و دونه
بعدش میــــره توی لونه
می خوابه قدقد می کنه
برای من تخــــم می کنه

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.
در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها.
گاهی نقاشی و خط خطی کردن یا به اصطلاح "سیاه کردن کاغذ" درسن پیش ازدبستانی عادی است. کودکان پیش دبستانی، نقاشی هایی را می کشند و یک یا چند حرف الفبا یا شکل هایی شبیه به حروف الفبا را هم در کنار آن ها می کشند. شاید آن ها از نقاشی در تلاش شان برای تجربه نوشتن حروف الفبا استفاده می کنند، که نقاشی کردن، ساده تر و آشنا تر از نوشتن است. کودکان آزادانه و از راه بازی، ترکیبی ازتصاویر، اشکال و واژه ها را برای تجربه نوشتن به کار می برند. برای تقویت مهارت نوشتن درکودک تان می توانید از او بخواهید داستانش را برای شما تعریف کند. به او اجازه دهید تا منظور خود را از تصاویر و علامت ها بیان کند. می توانید گاهی با نوشتن جمله هایی کوتاه در یادآوری قصه اش به اوکمک کنید.
ادامه مطلب...
شعر کودکانه مسواک را که پیام بهداشتی برای کودکان دارد در ادامه بخوانید.
این شعر برای کودکان ۳ ساله به بالا مناسب است.
شبا که میشه وقت خواب
دندوناتو مسواک بزن
با حوله تمیز خود
دست و رویت رو پاک بکن
*****
صبح که میشه با شادی
بلند شو از رختخواب
یه کمی لی لی بکن
برو سر شیر آب
دست و رویت را بشور
دوباره مسواک بزن
*****
دندوناتو سفید کن
مانند دندون من
دندونای من همه
مانند مرواریده
سفیده و سفیده
تمیزه و تمیزه
*****
بچه های خوب یادتون نره
مسواک بزنید
هر شب
از این شعر زیبا برای تشویق کودکان به مسواک زدن و برای واحد کار بهداشت در مهد کودک می توانید استفاده نمایید.
سرزنش نکنید
یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.
او را مستقل کنید
برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.
برایش هدیه بگیرید
یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که میروید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش میبرید. با این کار هم او مطمئن میشود که شما بازخواهید گشت و هم اینکه نفس هدیه در او هیجان ایجاد میکند.
برایش دوست پیدا کنید
میتوانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچهها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزلتان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.
او را تنها بگذارید
با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند میتوان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی میتوانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.
حتما خداحافظی کنید
حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمیگردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل میگیرد. این موارد زمینهساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.
آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.
این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.
1. قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.
نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.
نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.
ادامه مطلب...