بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

یاد دادن الفبا, روشهای یاد دادن الفبا به کودکان, بهترین روش یاد دادن الفبا,رشد و تکامل کودک

یاد دادن الفبا, روشهای یاد دادن الفبا به کودکان, بهترین روش یاد دادن الفبا, آموزش الفبا, بهترین روش آموزش الفبا, یاد گرفتن الفبا, آموزش سریع الفبا,رشد و تکامل کودک

روانشناس کودک با تأکید بر توجه والدین و اولیای مدرسه به اختلالات یادگیری و درمان آن در سال‌های ابتدایی گفت: اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد، آن را با خمیر درست کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد.

به گزارش فارس، بدرالسادات همایونیان با اشاره به ناتوانی‌های یادگیری به عنوان یکی از دلایل افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: اگر معلمی بتواند در محیط مدرسه و در سالهای ابتدایی مشکلات یادگیری را کشف کند و کودک را به دلیل این مشکلات سرزنش نکند در حل این مسئله بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش والدین به ویژه مادران در شناسایی مشکلات یادگیری کودکان گفت: نقش مادر در این زمینه بسیار اهمیت دارد، مادر و معلم می‌توانند در شناسایی و درمان اختلالات یادگیری گام‌های مؤثری بردارند.

همایونیان افزود: گاهی ضعف جسمانی و فیزیکی دانش‌آموز که عمدتاً ناشی از فقر آهن، ویتامین‌ها و املاح معدنی است موجب می‌شود تا نتواند انرژی کافی برای یادگیری داشته باشد. همچنین کودکانی که موقع تماشای تلویزیون نزدیک می‌روند باید به لحاظ دیداری و شنوایی بررسی شوند این موارد به کودک بی‌انگیزگی می‌دهد و موجب خستگی او می‌شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی ، بخشی مهم از زندگی کودکان

 

بازی بخشی مهم از زندگی کودکان را تشکیل می‌دهد . آن‌ها از طریق بازی سرگرم می‌شوند ، یاد می‌گیرند ، رشد می‌کنند ، رفتارهای جدید می‌آموزند و فرصت شناخت دنیای پیرامونشان را کسب می‌کنند. بازی ، هم‌چنین مهم‌ترین راه برای بیان احساسات و عواطف کودکان است ؛ آن‌ها به وسیله‌ی بازی کردن با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند . بسیاری از بازی‌هایی که کودکان در طول رشد خود انجام می‌دهند ، تاثیر زیادی بر تجارب بزرگسالی آن‌ها دارد . بازی خوب می‌تواند شخصیت کودک را بسازد و روح انسان دوستی ، مشارکت و همکاری در او به وجود آورد . از این رو والدین و مربیان می‌توانند وسایل و ابزارهای مختلفی در اختیار کودک قرار دهند که نه تنها کودکان با آن‌ها سرگرم شوند، بلکه مفاهیم و ارزش‌های بسیاری از آن‌ها بیاموزند . به بیان دیگر ، بازی و اسباب‌بازی می‌تواند رابطه‌ای بین کودک و فرهنگ جامعه‌اش برقرار کند و موجب آماده سازی جسمی ، فکری و عاطفی او برای ورود به دنیای بزرگسالان باشد .

 

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

اول یک دایره برای سر و یک بیضی برای بدن می کشیم

حالا با خط نشون جاهای مختلف مثل پاها ، شاخک و جاهای اصلی کفشدوزک رو مشخص می کنیم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش وضو همراه با نقاشی برای کودکان

سلام کوچولوهای ناز و عزیزان من در اینجا با این تصاویر زیبا این آقا پسر می خواد به شما یاد بده چطور باید وضو بگیرید .همانطور که میدونید ما قبل از خوندن نماز اول باید وضو بگیریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

سلام دوست خوبم

من یک قطره ی آب هستم که حالا در یک رودخانه زندگی می کنم .

امروز به خانه ی شما دعوت شده ام تا داستان زندگی ام را برایتان تعریف کنم .

می خواهم تو را با خودم به یک مسافرت ببرم

خورشید خانم هر روز نور طلایی خود را به روی دریا و رودخانه می تاباند .

آب رودخانه ها و دریاها کم کم گرم می شود .

بعضی از ما قطرات آب بخار می شویم و به هوا می رویم .

من هم که حالا به بخار تبدیل شده ام همراه با دیگر دوستانم بالا و بالاتر می روم .

قطره کوچولو

وقتی که به ان بالا بالاها رسیدیم در ان جا هوا سرد می شود .

ما بخارها با هم جمع می شویم و باز به قطره های ریز آب تبدیل می شویم .

حالا ما قطره های ریز وقتی در کنار هم قرار می گیریم ابر را تشکیل می دهیم .

وقتی ابرها سنگین شدند ، آن وقت باران می بارد .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 27 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

در آبگير كوچكي ، سه ماهي زندگي مي كردند . ماهي سبز ،  زرنگ و باهوش بود ، ماهي نارنجي ، هوش كمتري داشت و ماهي قرمز ، كودن و كم عقل بود .

يك روز دو ماهيگير از كنار آبگير عبور كردند و قرار گذاشتند كه تور خود را بياورند تا ماهيها را بگيرند .

 سه ماهي حرفهاي ماهيگيران را شنيدند .

ماهي سبز ، كه زرنگ و باهوش بود بدون اينكه وقت را از دست بدهد از راه باريكي كه آبگير را به جوي آبي وصل مي كرد ، فرار كرد .

    

 

 

فردا ماهيگيران رسيدند و راه آبگير را بستند .

 ماهي نارنجي كه تازه متوجه خطر شد ، پيش خودش گفت ، اگر زودتر فكر عاقلانه اي نكنم بدست ماهيگيران اسير مي شوم . پس خودش را به مردن زد و روي سطح آب آمد .

يكي از ماهيگيران كه فكر كرد اين ماهي مرده است ، او را از داخل آبگير گرفت و به طرف جوي آب پرت كرد ، و ماهي از اين فرصت استفاده كرد و فرار كرد .

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

در این نوشته چند مدل فانتزی و جدید از کارت تبریک های دست ساز / دستی به همراه آموزش ساخت آن ها آمده است. این کارت تبریک های زیبا را می توانید به آسانی در کمتر از ۱۵ دقیقه در منزل درست کنید!

این کارت های تبریک برای تبریک نوروز سال نو، تبریک تولد و دیگر مناسبتها و یا به عنوان کارت روی کادو قابل استفاده هستند.

 

کارت تبریک دست ساز

 مواد لازم برای ساخت کارت تبریک عید ، تولد و… :

پاکت نامه

مقوا در رنگ ها و طرح های مختلف

کاغذ رنگی و کاغذ کادو

لوازم تزیینی مثل انواع گلهای کوچک پارچه ای یا کاغذی؛ انواع روبان ، کش ، پولک ، منجوق و… به سلیقه خودتان

چسب

قیچی

آموزش درست کردن کارت تبریک  دستی / دست ساز:

در تمام این کارت تبریک ها برای ساخت از تکنیک کلاژ / کولاژ یا تکه چسبانی استفاده شده است.

اول مقوای زمینه را مناسب اندازه پاکتی که دارید، ببرید. برای این کار بایستی کارت تا شده، قدری از پاکت کوچک تر باشد. برای اینکه کارت دقیق بریده شود، از خط کش های بلند و گونیا استفاده نمایید و با مداد خط برش را روی مقوا ترسیم کنید بعد کارت را ببرید و تا کنید.

مرحله بعد تزیین کارت به صورت دلخواه است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 26 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  موضوع : آموزش سوره كوثـــــر

براي آموزش سوره كوثـــر ،‌ داستاني بصورت نمايش توســـط كمك مــــربي ترتيب داديم كه با هـــم براي بچـــه ها گفته مي شود.

شــــرح داستـــــان :‌

روزي پيامبـــر اكــــرم (ص) در منزل بودنــد كه شخصــي بصورت خيلـي بلند در مــي زند ،‌پيامبـــر (ص) بـــراي بـــــاز كردن در مي روند كه آن شخص ( آدم بد‌ ) با لحن تندي صدا مـــي كند  محمـــد ،‌ محمــــد ،‌ در را باز كن . بچـــه ها جـون  آنـقـــدر آن آدم بد بود كه حتــــي ″آقا محمد يا پيامبر″ هم نميگفت ، وقتيكه حضرت محمد (ص) در را باز كـــردن  اون آدم بـد گفت :‌ ″اي محمــد ! خـــدا به تو هيچ فرزندي نداده و تو ابتـــري ولي من يازده پســـر دارم و همگي پشت من هستند ولـــي تــو تنها خواهي مــــاند. ″حضرت محمد خيلي ناراحت شدند . بچه ها جونـم حضرت با روي خوش و مهربانــي ،‌ اون آدم بـــد را به داخل خونه دعوت كردند بصرف شام و چايي ( آخه حضرت محمد(ص) خيلي مهربونو مهمان نواز بودن )  آدم بد گفت :‌ ″مــن به داخل خونت نمي آيم ،‌مي خواهم بروم . ″ رفت و در را محكم بست . حضرت محمـــد(ص) به داخل منزلشان رفتند نماز خواندند و از خداوند مهربان خواستند كمكشان كنند . چند وقت بعد روزي حضرت محمد (ص) مي خواستند از مسجد به منـــــزلشان بروند كه ديدند داخل كوچه شان همه فرشته ها آمده اند و با خوشحالي به حضرت شكلات مي دهند ،  وقتيكه پيامبر داخل خانه شدند  ديدند كه حضرت خديجه دختري كوچك و زيبـــا در بغلشان است .حضرت محمد (ص) اسم كودك را گذاشتند فاطمـــه ،‌زهــرا هم صدايشان مي كردند  بخاطر شكر گزاري و تشكر از خداي مهربان شتري براي فاطمه كوچولو قربانـــــي كردند و نماز شكر خواندند ( در اين قسمت نيز به بچه ها مي گويم كه در آن زمان شتر قرباني مي كردند الان بعضــي از پـــدر و مادرها گوسفند قرباني مي كنند) فاطمه دختر پيامبر بزرگ و بزرگتر شد تا اينكه با حضرت علــي (ع) ازدواج كـــردنــــد و خداوند فرزنداني به آنها داد كه هنوز هم همه دوستشان دارند  و نسلشان با همان فرزندان به يادگار ماند و همه سعــي ميكنند مثل آنها باشند ولي اون آدم بد همه ي بچه هايش را از دست داد و نسلش از بين رفت و هيچ يادي ازش نموند.

اهداف درس:‌

  1. خداوند به پيامبـــر اسلام (ص) كوثــــر (حضرت زهرا (س) را هديه فرمودند.
  2. خداوند از پيامبـــر خواستن تا به شكرانه بدنيا آمدن كوثــر نماز بخوانند و شتــر قرباني كنند.
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

گل با پارچه و سیم

گل-با-پارچه-(1)ساخت گل های پارچه ای و روبانی را در سایت نازک آموزش دیده اید. در این پست آموزش ساخت یک گل متفاوت با استفاده از پارچه و سیم گلسازی را به شما ارائه میدهیم. کاری ساده و زیبا که شما حتما می پسندید. ادامه مطلب را با ما دنبال نمایید.

 

مواد لازم برای ساخت این گل:

سیم گلسازی

نوار رنگی برای دور سیم

قیچی

پارچه(نخی و یا شیشه ای)

شمع

چسب حرارتی و یا چسب مایع

گل-با-پارچه-(2)

چون سیم های گلسازی اغلب سبز رنگ هستند پس ابتدا با استفاده از نوارهای رنگی آنها را به رنگ گلی که میخواهیم بسازیم در می آوریم.

چون در اینجا گلی که میخواهیم بسازیم قرمز رنگ است پس سیم ها را قبل از استفاده به رنگ قرمز در می آوریم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

با راهکارهای زیر کودکانتان را خلاق کنید!

خلاقیت

راهکارهای پیشنهادی برای پرورش خلاقیت : - تفکر خلاق را با ارزش بدانید :اگر ما انتظار داریم خلاقیت توسعه یابد باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم.

 

بچه ه را با محرکهای محیطی حساستر سازیم: مثلا اگر میتوانید در روابط اجتمائی خلاق باشد که به احساسات نیازها و روحیات انسانی و مانند آن حساس باشد .

 

دستکاری اشیاء و عقاید را تشویق کنید . بچه ه اغلب مایلند به دستکاری و بررسی اشیاء بپردازند که مربوط به حس کنجکاوی آنهاست .

 

 

خلاقیت

 

 

چگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد بدهیم . یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقعیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

طرز کشیدن آسمان ابری با اسفنج و الگو



 سرگرمی کودکان,نقاشی کودکان,آموزش نقاشی به کودک,نقاشی کردن نقاشی

با یک تکنیک ساده کاغذ خود را با ابرهای بهاری تزیین کنید.


وسایل لازم
کاغذ یا مقوا
 اسفنج
  رنگ آکریلیک یا جوهر

مراحل ساخت
1- روی یک کاغذ طرح ابر را بکشید و آن را ببرید تا الگوی شما آماده شود.

سرگرمی کودکان,نقاشی کودکان,آموزش نقاشی به کودک,نقاشی کردن نقاشی


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی خلاق برای کودکان!

  بازی های خلاق کودکان

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم


شن ‌بازی


وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل


روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.



اتوبوس،کشتی یا قطار


روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید.برای نمونه ممکن است با وسیله نقلیه شخصی به عبور و مرور بپردازید.اگر چنین است،یک روز به همراه کودک‌تان از وسایلی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید (مثلا اتوبوس‌های عمومی‌یا مینی‌بوس) استفاده کنید و گشتی در شهر بزنید. مطمئنا کودک‌تان از این سفر لذت بسیاری خواهد برد و سفر فوق برای هر دوی شما آموزش پرباری خواهد بود.



ورزش کردن به همراه شعر خواندن


روش انجام کار:یک شعر جالب انتخاب کنید.آن را با صدای بلند بخوانید.هر شعری برای خود حرکت، آهنگ،ریتم و احساس دارد.در هر حال با کودک خود هنگام خواندن اشعار،حرکات جالبی به تناسب شعر انجام دهید.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

می خوایم با هم یک خرس پاندا بکشیم

 

اول دو دایره می کشیم یکی کوچیک برای سر  یکی بزرگ برای بدن

حالا دایره سر رو دو خط می کشیم  تا راحت بتونیم اعضای صورت رو بکشیم

چشم و بینی و دهان رو می کشیم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

جوک و لطیفه های با مزه برای کودکان

 

جوک و لطیفه,جک برای کودکان

جوک و لطیفه های با مزه برای کودکان

 

در این مطلب مجموعه ای از جوک و لطیفه های با مزه برای کودکان گردآوی شده است

معلم

معلم: انواع دندان ها را اسم ببر.
شاگرد: نوک زبانم است؛ شما فقط اولی اش را بگویید.
معلّم: آسیا....
شاگرد: یادم افتاد؛ آسیا، آفریفا، اروپا و ...

 

KEYWORDS

 

 احمد: شنیدی که محمود را گرفتند؟
اصغر: نه، برای چی؟
احمد: آخه داشت می افتاد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

 

 

o مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .

o گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

o اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .

o بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

o شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .

o قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد


مراحل آموزش علوم در دوره پیش دبستانی

هدف از مراحل آموزش علوم ، این است که کودک دنیای پیرامون خود را بشناسد ، با آن ارتباط برقرار کند و بین کودک و اشیاء مهارتهای ارتباطی ایجاد نماید .  



  مراحل آموزش علوم در دوره پیش دبستانی عبارتند از :

1-تشویق کودک به مشاهده : برای مثال ، مربیان از کودکان پیش دبستانی می خواهند که در فصل پاییز برگها را جمع آوری کنند . مشاهده کودک دارای چند ویژگی می باشد :
الف ) انتخابی و خاص است ، یعنی کودکان همه چیز را جمع آوری نمی کنند ، بلکه روی جنبه خاصی دقت نظر دارند . برای مثال ، جمع کردن برگهایی که از درختان افتاده و بچه ها می توانند ، آنها را مشاهده و جمع آوری کنند .
ب ) دومین ویژگی مشاهده ، دقت و صحت است ، یعنی کودک در طی جمع آوری ، به برگها و ابعاد آنها توجه می نماید .
ج ) تمرکز بر جزئیات : کودک باید دقت کند که برگ ها را جمع آوری کند ، نه اینکه شاخه ها را بچیند .
د ) به کودک باید اجازه تمرین و تکرار داده شود . از آنجا که کودک دارای مشکلاتی در رشد شناختی است ، باید به او زمان بیشتری برای تمرین و تکرار داده شود تا مشاهده بهتری انجام دهد .  

2-دومین مرحله آموزش علوم ، استنتاج است . مربی باید بر اساس مشاهدات کودک ، سوالات ساده ای از او بپرسد . برای مثال ، فکر می کنید ، چرا برگها زرد شده است؟ چرا برگها به زمین افتاده است ؟ ما در مرحله استنتاج ، از کودک می خواهیم که به نوعی قضاوت و ارزشیابی بپردازد . اما کودک پیش دبستانی ، دارای قوه ارزشیابی دقیق و صحیح نیست و ممکن است ، مرتکب اشتباهات زیادی شود ؛ لذا مربی نباید نگران باشد ، عکس العمل شدید نشان ندهد ، به کودک فرصت اشتباه کردن داده و روش تصحیح اشتباهات را نیز آموزش بدهد تا آنها بتوانند به پاسخ صحیح دست یابند .
3-طبقه بندی کردن : ما از کودک می خواهیم که برگها را بر اساس شکل، بزرگی و ابعاد مختلف ، دسته بندی نماید .
4-انتقال دادن و ارتباط : ارتباط یعنی کودک بتواند ، توانایی انتقال افکار و احساسات خود را به دیگران داشته باشد . برای مثال ، او بتواند در مورد فعالیتهای صورت گرفته ، جمع آوری برگها ، استنتاج و نحوه طبقه بندی آنها، به دوستان خود توضیحاتی ارائه دهد ، هر چند که توضیحات


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

شعر کودکانه بچه شیعه (یادگیری چهارده معصوم)



شعر کودکانه بچه شیعه,شعر چهارده معصوم

من بچه شیعه هستم
خدا را می پرستم
خدای پاک و دانا
مهربان و توانا

پیامبرم محّمد (ص)
که با او قرآن آمد
دین را به ما رسانده
او ما را شیعه خوانده

دختر او زهرا (س) بود
فاطمه کبرا بود
فدای دین شد جانش
لعنت به دشمنانش (۲)

در روز عید غدیر
بر ما علی (ع) شد امیر
امیر مومنین است
امام اوّلین است

امام دوّم ما
بخشنده بود و تنها
نام ایشان حسن (ع) بود
صبور خوش سخن بود (۲)

حسین که شاه دین است
امام سوّمین است
شهید کربلا شد
تربت او شفا شد
وقتی که آب می خورم
بر او سلام می کنم (۳)

چهارم امام سجّاد (ع)
به ما دعاها یاد داد
هر یک از آن دعاها
پُر معنی است و زیبا (۲)

پنجم امام باقر (ع)
که علم از او شد ظاهر
شاگردها تربیت کرد
اسلام را تقویت کرد (۲)

ششم امام جعفر(ع)
برای شیعه رهبر
صادق و راستگو بود
خدا هم یار او بود (۲)

هفتم امام کاظم(ع)
صبور بود و عالم
اگر چه در زندان بود
معلّم جهان بود (۲)

امام هشتم ما
امام رضای والا
امید شیعیان است
چه قدر مهربان است

نُهم امام جواد (ع)
رحمت حق بر او باد
کریم و بخشنده بود
ماه درخشنده بود

دهم امام نقی (ع)
پاک دل و متّـقی
هادی راه دین بود
یاورِ مومنین بود

یازدهم عسگری (ع)
ازهمه عیب ها بَری
در خانه بود زندانی
شهید شد در جوانی (۲)

یازده امام معصوم
شهید شدند چه مظلوم
ولی به امر خدا
امام آخر ما

از چشم مردم بد
غایب شد و نیامد
هزار و چندین ساله
شیعه در انتظاره

بالاخره یه روزی
می شه وقت پیروزی
مهدی (ع) ظهورمی کنه
دشمن رو دور می کنه (۲)

جهان می شه پُر از گُـل
نرگس و یاس و سُنبل
ما بچّه های شیعه
دعا کنیم همیشه (۳)
با هم بگیم خدایا
بیار امام ما را

نگارش در تاريخ شنبه 12 دی 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی



اسباب بازی,اسباب بازی کودکان

 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

 بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم می باشد. به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دارند. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد. علاوه بر اینها، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی ( ACEI ) [1] ، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می گردند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارتهای اجتماعی و همچنین رفتارهای احساسی کودکان می گردند. اینگونه اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دید وسیع تری در گروه های سنی مختلف ایجاد نمایند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ویژگیهای کودکان خلاق چیست؟

1. كودكان خلاق اغلب با آب  و تاب حرف مي زنند. ذكر جزييات يك ماجرا  و به تفضيل سخن گفتن  مي تواند نشانه قدرت خيال و تصور زياد باشد.

2. برای  مسائل  راه حل ها  و پاسخ های  متفاوتی دارند.

3. کودک خلاق در گوش دادن، مشاهده كردن يا انجام دادن كاري با دقت و توجه زیاد عمل می کند.

4. کودکان خلاق شور و نشاط و فعالیت های جسماني زیادی دارند.

5. در صحبتهای خود از مقایسه زیاد استفاده می کنند.

6. عادت به وارسی منابع مختلف دارند. و همیشه در کاری که انجام می دهد غرق می شود.

7. با دقت به اشیا و پیرامون خود می نگرند. و به راحتی از هر چیزی نمی گذرند.

8. اشتیاق زیادی دارند تا در مورد کشفیات خود با دیگران صحبت کنند و در این راه از ابراز عقايد و مفاهيم جديد لذت مى‏برند.

9. توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها دارند و همیشه در پى راه حل‏هاى غير معمول می باشند.

10. کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور دارند. و برای رسیدن به هدفش از تمام اشیاء و اسباب بازی هایش استفاده می کند.

11. در گفتار خود جسارت زیادی دارند و از اشتباه كردن نمى ‏ترسند.

12. سوالات عجیبی طرح می کنند و به چیستان و معماها و یافتن پاسخ آنها علاقه دارند.

13. کودکان خلاق علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده هایشان دارند و اکثرا هم برای نقاشی های خود توضیح می دهند که در نقاشی چه کشیده اند.

14. قوه تخیل بسیار خوبی دارند و از این رو اهل ریسک و خطر کردن نیز هستند.

15. به تجربه کردن و آزمایش علاقه  فراوانی  دارد و قادرند بارها و بارها مواد مختلف را با هم مخلوط کنند تا رنگ ها یا جنس ها و یا بوهای جدید و متنوعی بدست آورند.

16. حس استقلال طلبی دارند و اکثرا مستقل عمل می کنند.

17. کودک خلاق پشت کار ومداومت دارد وسختکوش است.

 

برای افزایش خلاقیت کودکان باید: 

 

. هرگز کودک را تحقیر نکنیم. کودکی که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیّت نمی‌زند.  

 . محیطی مناسب برای انجام کارهای خلاق آنها فراهم نمایید. 

. امکانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به کمک آنها خلاقیت های خود را ابراز نمایند.

به عنوان مثال وسایل موسیقی، نقاشی و طراحی و …      

. کارهای خلاق کودکان را تشویق کنید و آنها را در معرض نمایش قرار داده و از ارزیابی بیش از حد آنان خودداری کنید.    

. به عنوان بزرگسال، خود به انجام کارهای خلاق بپردازید و اجازه دهید کودکان شما شاهد کارهای خلاق تان باشند.    

. به شیوه های آموزشی در خانواده خود توجه داشته باشید.  

.  برای کارهای خلاق دیگران ارزش قائل شوید.  

.  از تأکید بر تصورات قالبی در خصوص جنسیت کودکان شدیداً خودداری نمایید. ( به عنوان مثال دختر ماشین بازی نمی کند، پسر عروسک بازی نمی کند یا پسر گریه نمی کند.)    

. امکان شرکت در فعالیت ها و کلاسهای ویژه را برای آنان فراهم نمایید.  

.  اگر مشکلات یا گرفتاریهایی در خانواده وجود دارد از آن مشکلات به شیوه مثبتی استفاده کنید و با تشویق به کودک خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظر بدهید.    

. توجه داشته باشید که استعداد فقط سهم کوچکی از خلاقیت است و تمرین و نظم بخشیدن به آن از اهمیت بیشتری بر خوردار است.

. اجازه بدهید کودک خودش باشد حتی اگر رفتارهای عجیب از او سر بزند و سعی کنید در حضور جمع کودک خود را خلاق معرفی نکنید؛ در غیر این صورت اطرافیان انتظارات بیش از حدی از کودک شما خواهند داشت.    

. با کودک خود شوخ طبع و مهربان باشید.   

 

نگارش در تاريخ سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

لطیفه های کودکانه,لطیفه

شمارش
دیوانه ای لب چاه نشسته بود و می گفت: هفت هفت هفت... شخصی به او رسید و گفت: برای چه هفت هفت می گویی؟ دیوانه مرد را به چاه انداخت و گفت: هشت هشت هشت...!
 سهم بیشتر
دو نفر با هم شریکی شتری خریدند. دو سومش را یکی داد و یک سومش را دیگری. اتفاقاً سیل آمد و شتر را با بارش برد و اختلاف پیدا شد و پیش حاکم رفتند.
حاکم به آن ها گفت: کدامیک سهم بیشتری دارید؟ مرد اول گفت: من. حاکم گفت: چون تو سهم بیشتری داری سهم تو بر شتر سنگینی کرده و شتر را غرق کرده پس باید سهم طرف دیگر را بدهی.
 سوال نیمه شب
اولی: می شود یک سوال از شما بکنم؟
دومی: نه! آخر مرد حسابی ساعت سه نصفه شب هم وقت سوال پرسیدن است!؟
اولی: متشکرم. می خواستم بدانم ساعت چند است.
 پیانو
پزشک: خوب من گچ دستت را باز می کنم تا دیگر ناراحتی نداشته باشی.
بیمار: متشکرم دکترجان. حالا می توانم پیانو بزنم؟
پزشک: بله جانم حتماً.
بیمار: آخ جون. چون من تا حالا، پیانو زدن بلد نبودم.
 راه حل

اولی: اگر تلویزیون روشن نشد، چی کار کنم؟
دومی: هلش بده، بذار کانال دو!

 تیراندازی
شخصی از تیراندازی پرسید: آقا! شما چکار می کنید که همیشه تیرتان به وسط دایره ی هدف می خورد؟ تیرانداز گفت: این که کاری ندارد، من اول تیر را می اندازم، بعد می روم دور آن یک دایره می کشم!
 آژانس!
گدایی به مرد پولداری رسید و گفت: آقا لطفاً 200 تومان به من بدهید تا با اتوبوس  به منزل بروم.
پولدار گفت: می بخشید، من فقط 10000 تومانی دارم.
گدا گفت: اشکالی ندارد، مجبورم با آژانس بروم!

نگارش در تاريخ سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

معما,معماهای کودکانه

چیستان های کودکانه

 

چیستان 1: آن چیست که اگر کسی آن را داشته باشد به کسی نمی گوید. اگر کسی آنرا بگیرد آنرا نمی شناسد. و کسی که آنرا بشناسد آنرا نمی گیرد.
چیستان 2: آن چیست که هرچه از آن برمی دارند، بیشتر می شود؟
چیستان 3:  آن چیست که ورزشکاران به خاطر شکستنش جایزه میگیرند؟
چیستان 4: آن چیست که چه پُرباشد و چه خالی وزنش یکی است.
چیستان 5:  آن چیست که به دور خانه می چرخد ولی، هیچ گاه آن را لمس نمی کند؟
چیستان 6:  آن چیست که موقع خشک کردن خیس می شود؟
چیستان 7: سیاه هست ولی زاغ نیست، پرنده است ولی کلاغ نیست؟

 

چیستان های کودکانه،سرگرمی کودکان

 جواب چیستان ها
پاسخ1: پول تقلبی

پاسخ 2: چاه

پاسخ 3: رکورد

پاسخ 4 نوار

پاسخ5 : خورشید

پاسخ 6: دستمال کاغذی

پاسخ 7: دود

نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

هدف از درست کردن کاردستی، علاوه بر بالا بردن قدرت خلاقیت بچه ها و درست کردن وسیله سرگرمی برای آن ها، اینست که یاد بگیرند از هر وسیله ای می توان استفاده های دیگری نیز کرد. هنگام درست کردن این کاردستی از فرزندتان کمک بگیرید.

هدف از درست کردن کاردستی، علاوه بر بالا بردن قدرت خلاقیت بچه ها و درست کردن وسیله سرگرمی برای آن ها، اینست که یاد بگیرند از هر وسیله ای می توان استفاده های دیگری نیز کرد. هنگام درست کردن این کاردستی از فرزندتان کمک بگیرید.

کاردستی با کاغذ,کاردستی با مقوا

درست کردن کاردستی عروسک

 
وسایل لازم
دستکش آشپزخانه
روزنامه
پوشال رنگی
نوار پلاستیکی
 قیچی
 کاغذ رنگی
ماژیک
 چشم عروسک


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خروس تاج دار

 

سلام به دوستان هنرمند و کوشا. امروز قصد دارم برای شما یک خروس تپل و زیبا را آموزش بدهم. پس اگر از موضوع این نقاشی خوشتان می آید با ما همراه شوید.

 

خروس تاج دار

 

 

برای شروع کار و پیش طرح کافی است یک دایره در صفحه ای که می خواهید نقاشی کنید بکشید.

 

خروس تاج دار

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آموزش مشارکت به کودکان,تربیت کودک

چند راهکار خلاق، ساده و کارآمد برای درونی سازی مفهوم مشارکت

 با قوانین کوچک شروع کنید
کودک تا 5 سالگی به درستی معنی مشارکت و تقسیم کردن را نمی فهمد. اما به هر حال  کودک می تواند بعضی از قوانین پایه را درک کند. مثلا صبر کردن و رعایت برای نوبت ( زهرا می رود و بعد تو می روی ) یا اگر تو یک اسباب بازی را کنار بگذاری، هر کسی می تواند با آن بازی کند و اگر اسباب بازی ات را برای بازی به جایی می بری، پس همه کسانی که آنجا هستند می توانند با آن بازی کنند.
 
 زمان مشخص کنید
دفعه بعدی که فرزندتان نمی خواهد چیزی را با دیگران تقسیم کند، از زمان سنج استفاده کنید. به کودک بگویید که برای مدتی محدود، مثلا 10 دقیقه می تواند با آن بازی کند و بعد با اتمام زمان، نوبت خواهرش است که 10 دقیقه با آن بازی کند. این شیوه به کودک نشان می دهد که چگونه نوبت را رعایت کند و او را متوجه این مسئله می کند که اسباب بازی اش را برای همیشه به کسی نمی دهد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

براي كودكان خود از اين شعر براي تشويق به نماز استفاده كنيد.                                         

اتل متل پروانه                          نشسته روي شانه

صدا مياد چه نازه                       ميگه وقت نمازه

به اين صدا چي ميگن                اذان و اقامه ميگن

 

رنگ آمیزی طرح نماز

 

شيطونه ناراحته                       

دنبال يه فرصته

ميگه آهاي مسلمون                نماز رو بعدا بخون

  هر كسي كه زرنگه                 با شيطونه مي جنگه

وقت نماز كه مي شه               هر كاري تعطيل مي شه

نماز چقدر شيرينه                    اول وقت همينه

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

برای مهدکودک و مدرسه این بازیهای چند دقیقه ای مناسب هستند

bazihaye-mahdekudak

بازی های کوتاه چند دقیقه ای، شیوه خوبی  برای آغاز  یا پایان یک درس هستند. با انجام آنها در اول کلاس، می توانید یک فضای خوبی، بوجود آورده و در پایان کلاس می توانید احساس هیجان از درسی را که خواندند، در بچه ها ایجاد کنید.

بهترین این بازی ها، آنهایی هستند که برای انجام شان نیاز به زمینه چینی طولانی و وسایل بخصوص نباشد. در اینجا به چند نوع از این بازی ها اشاره می کنیم:

در گوشی گفتن

 کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: ” حرکت ” اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.

 نوشتن با پا

 این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند. یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: ” این چه حرفی از الفبا است؟ “

 سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف ” ر ” است؟ یا حرف ” و ” است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یکی از مزیت های درست کردن کاردستی اینست که کم کم یاد می گیرید، از هر وسیله در ظاهر به دردنخور و دور ریختنی می توان استفاده بهینه کرد. احتمالا یکی از چیزهایی که همیشه دور ریخته اید و به کارتان نمی آمده، لوله مقوایی دستمال کاغذی رولی می باشد.

در این خودآموز به شما یاد می دهم با مقوا دستمال کاغذی، یک گلدان ساده و زیبا درست کنید.

کاردستی،کاردستی کاغذی آموزش ساخت گل مقوایی

 

 وسایل لازم
 سه عدد مقوای دستمال کاغذی رولی
 یونولیت
 اسپری رنگ
 منگنه
 چسب مایع قوی
گلدان کوچک
 میله باریک چوبی

مراحل ساخت
۱-یک لوله مقوایی دستمال کاغذی رولی را از وسط تا کنید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تفسیر نقاشی کودکان

                       

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد. در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند.

در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك ازپدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد. ماه نشانه نیستی است. اغلب كودكان ماه را كنار قبر و قبرستان می كشند. كودكان در نقاشی خود ماه را با مرگ معنی می بخشند.

● آسمان و زمین


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بزك نمير بهار مي آد ، خربزه و خيار مي آد

 

حسني با مادر بزرگش در ده قشنگي زندگي مي كرد . حسني يك بزغاله داشت و اونو خيلي دوست داشت . روزها بزغاله را به صحرا مي برد تا علف تازه بخورد .

 

هنوز پاييز شروع نشده بود كه حسني مريض شد و يك ماه در خانه ماند . مادربزرگ حسني كاه و يونجه اي كه در انبار داشتند به بزغاله مي داد .

 

 

وقتي حال حسني خوب شده بود ، ديگر علف تازه اي در صحرا نمانده بود . آن سال سرما زود از راه رسيد .

 

 

 

 

همه جا پر از برف شد و كاه و يونجه ها ي انبار تمام شد . بزغاله از گرسنگي مع مع مي كرد . حسني كه دلش به حال بزغاله گرسنه مي سوخت اونو دلداري مي داد و مي گفت : “ صبر كن تا بهار بيايد آنوقت صحرا پر از علف مي شود و تو كلي غذا مي خوري . ”

 

مادر بزرگ كه حرفهاي حسني را شنيد خنده اش گرفت و گفت :

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خمیر بازی

بهترین خمیر بازی،‌خمیری است که در خانه تهیه شود اما از هر خمیری می توان استفاده کرد. اگر توجه کرده باشید بچه ها تقریبا هر چیزی را که در آماده کردن آن کمک کرده اند می خورند. در مورد خمیر بازی نیز چنین است. به همین دلیل ارزش دارد که کمی زحمت را به جان بخرید و خمیر بازی را خودتان درست کنید. اغلب بچه ها نسبت به خمیر دست ساز حس خوبی دارند.

ساخت خمیر بازی خام
می توانید این خمیر با فرزندتان درست کنید. مواد لازم را کاملا با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل می توانید رنگ هم به مواد اضافه کنید.نکته مهم اگر رنگ تمپرای پودر استفاده می کنید،‌دو قاشق غذاخوری پر،  رنگ به مواد خشک آرد بیافزایید. اگر از رنگ مایع استفاده می کنید آن را به آب اضافه کنید.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد
شعر روزهای هفته

هفت تا پرنده با هم تو لونه ای نشستند

مثل روزهای هفته هر یک به رنگی هستند

شنبه به رنگ پائیز همیشه زرد رنگه

یکشنبه رنگ سبزه مثل چمن قشنگه

دوشنبه نارنجیه رنگ قشنگ خورشید

سه شنبه ها بنفشه گل بنفشه خندید

چهارشنبه آبی رنگه به رنگ آب دریا

پنج شنبه رنگ نیلی چون آسمان شبها

جمعه به رنگ قرمز رنگ گلای زیبا

شادی کننید بخندید بازی کنید بچه ها

نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

 

والدين گرامي، مربيان عزيز

آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا كودكان به قصه يا داستان علاقه دارند و چرا براي آنها قصه مي گوييم؟ آيا مي دانيد شنيدن داستان براي كودكان بسيار شيرين و جذاب است؟ آیا می دانید که داستان و قصه نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت كودك دارد؟

متخصصان روان شناسی، قصه گفتن را برای تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم می دانند و میگویند: با قصه گویی، صحبت کردن برای کودک راحت میشود و کلمات را صحیح و کامل ادا میکند.

داستان ها و اشعاري كه كودكان مي خوانند و مي شنوند، اثري عميق در فكر و روحيه آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي کند. همچنین، در درك و فهم مشكلات زندگي به آنان کمک مي كند.

اما فوايد قصه گويي براي كودكان و نوجوانان چيست؟ در این باره می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • هنر گوش دادن و گوش سپردن در آنان تقويت مي شود.
  • با شخصيت ها و حوادث مستقل آنها همراه مي شوند.
  • توانايي تجسم و خيالبافي كه مبناي تصور خلاق است را پيدا مي كنند.
  • با حقايق و تجارب زندگي آشنا مي شوند.
  • به بهره گيري از تخيلات تشويق مي شوند.
  • اعتماد به نفس در آنها افزايش مي يابد.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 21 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

یک ایده جالب دیگر در نقاشی بدون قلم مو، استفاده از برگ درختان برای نقاشی است. برگهایی که رگبرگ های برجسته دارند برای این نوع از نقاشی مناسبترند. پشت برگها را به رنگ آغشته نموده و سپس آن را روی کاغذ قرار داده و به آرامی فشار دهید. نقش برگ روی کاغذ چاپ می شود.

نقاشی با برگ درخت

نقاشی با برگ درخت

مقدار رنگی که روی برگ باید گذاشته شود و غلظت آن تجربی است و با کمی تلاش به دست می آید. نوع رنگ مناسب برای این کار رنگ گواش و یا آبرنگ است.

نگارش در تاريخ پنج شنبه 19 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

نام اصلی حضرت رضا، علی و کنیه معروفش ابوالحسن است؛رایج ترین لقب امام هشتم، رضا است.

حضرت رضا علیه السلام در روز جمعه، یازدهم ذیقعده سال 148ق، درحالی که شانزده روز از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام می گذشت، در شهر مدینه به دنیا آمد.

 

شعر کودکانه شهادت امام رضا(ع)

هست و بوده او                                 

بعد از آن گذشت

ماه و سال و روز

در عزای او

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

لوازم مورد نیاز

  • پارچه پشمی
  • لوازم خیاطی
  • چرخ خیاطی (اختیاری)
  • پلی استر (نوعی الیاف مصنوعیه – برای پر کردن داخل عروسک)
  • قیچی

طراحی

قدم اول برای ساخت یک عروسک پارچه ای، کشیدن شکلش روی کاغذه. اول شکل عروسکی رو که می خواید بسازید، توی ذهنتون مجسم کنید و بعد روی کاغذ  بکشیدش. (از زاویه رو به رو). مثلا یک همچین چیزی. سپس دورش رو با قیچی ببرید و طرح رو از توی کاغذ دربیارید.

پارچه رو از وسط تا کنید تا دولایه بشه. (برای محکم شدنش می تونید از چند تا پونز استفاده کنید.)

طرح کاغذی رو روش بزارید و با مداد دورش رو بکشید.

حالا اگه کاغذ رو بردارید، باید طرح عروسک روی پارچه دیده بشه.

دوخت


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش سوره نصر برای کودکان

آموزش سوره نصر برای کودکان

اهداف

۱-کودکان بدانند که مسلمان بودن بسیار خوب است.

۲-کودکان به خواندن سوره نصر علاقمند شوند.

۳-کودکان با پیامهای سوره نصر (متناسب با سن خود) آشنا شوند.

* مانند شکر خدای مهربان به خاطر اینکه ما مسلمان هستیم.*

حدود انتظارات

۱-کودکان بتوانند به صورت فردی و گروهی سوره نصر را بخوانند.

۲-کودکان به خاطر مسلمان بودن به صورت گروهی از خدای مهربان تشکر نمایند.

فعالیت های پیشنهادی

۱/ قصه  کودکانه سوره نصر

یکی بود یکی نبود...... پیامبر ما مسلمانان حضرت محمد(ص) بسیار مهربان بودند.ایشان همیشه بچه ها را دوست داشتند و با آنها بازی میکردند. برای آنها از دین و خدای مهربان میگفتند. بچه ها هم همیشه صحبتهای ایشان را گوش میدادند.

قصه کودکانه سوره نصر

 پیامبر فقط برای بچه ها از خدای مهربان صحبت نمیکردند بلکه برای همه از خدای مهربان میگفتند.اما آن زمان انسانهای بد زیاد بودند و پیامبر را به خاطر خدا پرستی خیلی اذیت میکردند تا اینکه کم کم با صبر و ایمان پیامبر همه چیز فرق کرد و مردم دسته دسته به سمت خدا پرستی رو آوردند. آنوقتها پیامبر (ص) در شهر مدینه زندگی میکردند و هنگامی که رفته رفته بیشتر مردم مدینه مسلمان شدند آن حضرت به دستور خداوند تصمیم گرفتند به مکه بروند تا آنجا را هم از شرک و بت پرستی پاک کنند و مردم را به دین اسلام دعوت کنند. پس با سپاه بزرگی به سمت مکه به راه افتادند. فاصله مدینه تا مکه زیاد بود و هنوز به مکه نرسیده


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

http://s4.picofile.com/file/7920766662/ba1297.jpg

بچه هاي پيش دبستاني سرشار از انرژي و شور هستند. اين وضعيت از

نظر رشد جسماني خوب است، زيرا دربرگيرنده ي حركات متناوب مجموعه

عضلات كوچك و بزرگي بوده كه عملكرد بهينه ي اين بخشهاي بدن را

موجب مي شوند.

 

در ابتدا مهارت هاي حركتي عضلات بزرگ رشد پيدا مي كنند. به همين

خاطر است كه بچه هاي، 3 و 4 ساله علاقه ي بيشتري به دويدن،پريدن،

رسيدن به هدف و جنب و جوش دارند تا يكجا نشستن و استفاده از

عضلات دستشان مثلا براي نقاشي يا بازي با اسباب بازي هاي كوچك.

بنابراين بهتر است كه براي هركدام از اين نوع فعاليتها زماني صرف شود.

در اينجا به برخي روشهايي كه مي توانند به رشدجسماني پيش دبستاني

كمك كنند اشاره مي كنيم :

 

 پياده روي خانوادگي. پياده روي، متناوب دويدن، نرمش و قدم زدن. در

حين اين كارها مي توانيد از برگها و پر پرندگان سرراهتان مجموعه اي

جمع كنيد. در خانه مي توانيد به كمك ساز و دهل و پرچم، رژه اي راه

 بياندازيد.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 ... 63 صفحه بعد