بچه های عزیز امروز می خواهم به کمک کاغذ و قیچی طرز درست کردن اسب کاغذی را به شما آموزش بدهم.
۱٫کارمان را با یک کاغذ مربعی شکل شروع می کنیم. ابتدا باید قسمت رنگی کاغذ بهسمت شما باشد. شما باید کاغذ را به نصف تا کنید و سپس آن را باز کنید و در جهت دیگر به نصف تا کنید و تای آن را نیز باز کنید.
۲٫ کاغذ را برگردانید و کاغذ را دوباره در مسیری دیگر به نصف تاکنید و باز کنید و سپس در جهتی دیگر به نصف تا کنید و آن را باز کنید. حالا کاغذ شما باید به صورت شکل بالا شده باشد.
۳٫ به کمک خط تاهای ایجاد شده سه گوشه ی بالایی را به گوشه ی پایینی برسانید . با دست روی آن بکشید تا کاملاً صاف شود.
ادامه مطلب...
مرحله آموزش مجسم ( عینی ) : در این مرحله که اولین و اساسی ترین مرحله آموزش است، باید اشیاء مختلف را در دسترس کودک قرار داده تا او بتواند آنها را مشاهده، دست ورزی و تجربه کند و در حین عمل و تجربه با آنها، مفاهیم مورد نظر را دریافت نماید.
نمونه: برای آموزش مفهوم پرنده، کودک در کنار مادر و یا پدر دست به پرنده اهلی می زند، پر آنها را لمس می کند، تعداد بالها، پاها، منقار و ... را می شمارد. دانه خوردن او را نگاه می کند و به این ترتیب یک سری مفاهیم را در ارتباط با پرنده فرا می گیرد.
مرحله آموزش نیمه مجسم ( تصویری ): در این مرحله اشیاء نزد کودک حاضر نیستند و او نمی تواند آنها را لمس و تجربه کند اما تصاویر آنها را می بیند.
آموزش از طریق تصاویر ( عکس ، پوستر، کتاب، مجله، فیلم و .... ) باید زمانی صورت گیرد که کودک قبلا" آن مفاهیم را به طور عینی و عملی دریافت کرده باشد و حالا برای استمرار و تداوم یادگیری از تصاویر و الگوها استفاده کند.
نمونه : در این مرحله می توان تصویر چند پرنده را به کودک نشان داد و مفاهیم مربوط به آن را به کودک یادآوری کرد.
مرحله ذهنی: این مرحله از آموزش بر ذهنیات و تصورات ذهنی کودک تکیه دارد. زمانی که کودک مفهومی را از طریق عینی و مجسم فرا گرفت و سپس از طریق تصاویر هم استمرار یافت و تکرار شد می توان برای تکرار و تمرین به طور ذهنی پرسش و پاسخی هم انجام داد.
نمونه : می توان از کودک پرسید پرنده ها چه شباهتی به هم دارند؟ یا اینکه پرنده ها چند تا بال دارند؟ و....

من چی ام ، شش تائی ام
گاهی دوازده تائی ام
قرمز و نارنجی و سبز
بنفش و زرد و آبی ام
روی کاغذ می رقصم
تو کار نقاشی ام
درسته حدس شما
بله ، مداد رنگی ام
بی شک همه ما در دوران کودکی به هنر نقاشی پرداخته ایم، نقاشی یکی از پرطرفدارتین هنرها در میانکودکان است که امروزه با استفاده از علم روانشناسی به نوعی زبان گفتگو با کودک تبدیل شده است.

هنر، شناخت از زندگی به صورت كیفی میباشد و منشاء هنر را باید در زندگی شخصی و چگونگی نگاه افراد به زندگی جستجو كرد. از دیگر سو، هنر، خلّاقیت و بهرهوری هوشی رابطهی مستقیمی با یكدیگر دارند. به تصریح جامعهشناسان هنر و روانشناسان، كودكان ذاتاً هنرمند هستند و آنچه باعث میشود آنها به مرور از ذات خویش دور شوند، نحوهی تعلیم و تربیت، روش تدریس و آموزش آنها می باشد. مربّی خوب هنر و آگاه به اصول آموزشی میتواند با پرورش استعدادهای كودكان، هماهنگ ساختن فعالیتهای ذهنی و عملی كودكان، پرورش قوهی تخیّل و تصوّر، بسترسازی جهت بیان عواطف و احساساست درونی و مهمتر از همه ایجاد شرایط مساعد برای پرورش میل به همكاری با دیگران و برقرار ساختن روابط اجتماعی، از آنان كودكانی مسئولیتپذیر و خلّاق پرورش دهند.
روانشناسان اعتقاد دارند كه دوران كودكی، جزو مهمترین سالها در شكلگیری شخصیت انسان محسوب میشود . اگر در این سالها بتوان هنر را به خوبی به كودك آموزش داد، میتوان انتظار داشت كه هنر بتواند در شخصیت كودك تأثیرگذار باشد.
نقاشی به دلیل برخورداری از قدرت تصوّر و اندیشهی تجسّم، در ارتقاء مهارتهای حسی و تقویت توانایی ارتباطی برای كودكان از جایگاه ویژهای برخوردار است. كودكان هنر را بیشتر با نقاشی كردن تجربه میكنن
ادامه مطلب...
کاردستی گل کاغذی

وسایل مورد نیاز:
1- برگه A4 سفید
2- چسب نواری
3- مداد
4- قیچی
5- سیم های تزیینی پرز دار رنگی

ابتدا دست خود را روی برگه گذاشته و دورالگو دست خود را با مداد بر روی کاغذ بکشید،3 بار این کار را انجام دهید که 3 الگو بدست آورید.سپس دور آن را با قیچی ببرید.
ادامه مطلب...
معمای شماره 1
در کاف هست در قاف نیست! در لام هست در میم نیست! در غین هست در عین نیست!
معمای شماره 2
آن چیست که بی زبان سخن می گوید، از قول من و تو قصه ها می گوید، با آنکه در او نیست نه دندان و لب، بی پرده ز کار این و آن می گوید.
معمای شماره 3
آن چیست که بی علم و دانش تمام اشیا را همان گونه که هست به ما نشان می دهد.
معمای شماره 4
چه پرنده ای است که اگر نامش را برعکس کنیم نام پرنده ی دیگری می شود.
معمای شماره 5
همیشه در آسمان است ولی پر ندارد گریه میکند ولی چشم ندارد؟
معمای شماره6
اگر باشدکور است واگر نباشد کر است.
معمای شماره7
آن کیست که همه جا میرود، ولی از خانهاش بیرون نمیرود؟
پاسخ ها
1. کلاغ
2. کتاب
3. آئینه
4. زاغ، غاز
5 . ابر
6. حرف "و"
7. لاک پشت
بچه خوب تمیزه

نگاه گنید به این پسر
چه قدر کثیفه دست وپاش!
اون از حموم بدش میاد
در میره از دست باباش
چه قدر کثیفه این اتاق!
چه بویی داره پیف وپیف!
ریخته توی هر گوشه ای
لباس وآشغال کثیف
کاش می دونست پاکیزگی
نشونه دینمونه
پاکیزگی رو دوست داره
هر کسی که مسلمونه
اگه تو پاکی و تمیز
برو مدادت رو بیار
برای این کارهای خوب
تو کارنامت یه بیست بذار
بخش کودک و نوجوان تبیان
مدتها بود که زمستان سرد ،جنگل سبز را زیر برفهای سفیدش پنهان کرده بود و سرما حیوانات را خسته کرده بود.

اما کم کم با نزدیک شدن بهار بارانهای بهاری دوباره همه جا را سبز کردند.

به کمک باران و آفتاب ، آسمان جنگل رنگین کمانی شد.

همه چیز آماده شد و عید نوروز از راه رسید و بهار شد
ادامه مطلب...
قایم موشک بازی حیوانات

آیا قایم موشک بازی را دوست دارید ؟ بعضی از حیوان ها این بازی را انجام می دهند. آن ها از این طریق می توانند از شکار شدنشان جلوگیری کنند. پوست این حیوان ها به گونه ای است که با رنگ محیط تغییر می کند. این نوع پنهان شدن حیوانات ، استتار نام دارد که باعث می شود به آسانی دیده و شکار نشوند . نمونه هایی از این نوع حیوانات را شرح می دهیم:
چوب دست
چوب دست، جانوری لاغر، دراز و قهوه ای رنگ است . چوب دست، مانند شاخه ی درخت به نظر می رسد. چوب دست هنگام شب از برگ های درخت تغذیه می کند و در طول روز، بدون حرکت مانند یک شاخه ی درخت خودش را پنهان می کند.
ادامه مطلب...

ماه به دور زمین می چرخد.
ماه 27 روز و 7 ساعت و 43 دقیقه و 11.6 ثانیه طول می کشد تا به دور زمین بچرخد و به نقطه ی اول خود برسد.
ماه تنها ماهواره ی طبیعی زمین است.
فاصله ی متوسط ماه تا زمین 384403 کیلومتر است.
بلندترین کوه موجود در ماه 4700 متر است، و حال آن که ارتفاع اورست 8848 متر است.
اولین شخصی که پا به ماه گذاشت نیل آرمسترانگ نام داشت.
سمتی از ماه که ما می توانیم از زمین آن را ببینیم طرف نزدیک و سمت دیگر طرف دور نام دارد.
ماه در روز بسیار گرم و در شب بسیار سرد است. دمای متوسط سطح ماه در روز 107 درجه ی سلسیوس و در شب 153- درجه ی سلسیوس است.
جذر و مد اساساً به علت نیروی گرانش کره ی ماه است.
ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد.
روزی پسری در باغ مشغول بازی و شادی بود. او به دنبال پروانه ها می دوید و سعی می کرد آن ها را بگیرد. او به گل های زیبا و رنگارنگ نگاه می کرد و لذت می برد.
پسر کوچولو قورباغه ای را دید که به این طرف و آن طرف می پرد. او به دنبالش دوید و قورباغه به داخل حوض پرید.
گاوی مشغول چریدن در باغ بود و مگسی مدام دور و بر او وزوز می کرد. گاو با دمش مگس را زد و او را از خود دور کرد.
پسرک از زیبایی طبیعت به وجد آمد و با خودش گفت: طبیعت واقعاً بی نظیر است و زیبایی اش همه را جذب خودش می کند.
ناگهان پسرک سنجابی را دید و به دنبالش دوید تا به گلی زیبا رسید. او خواست گل زیبا را بچیند که تیغ گل در دستش فرو رفت. پسرک جیغ می کشید و گریه می کرد و به سمت خانه می دوید.
مادرش تا او را دید پرسید: چه اتفاقی افتاده؟ چرا گریه می کنی؟ پسرک گفت: وقتی می خواستم گل بچینم تیغش در دستم رفت و حالا انگشتم خیلی درد می کند و می سوزد.
مادرش گفت: عزیزم تو کار اشتباهی انجام دادی. نباید گل ها را بکنی، فقط باید از زیبایی آن ها لذت ببری. بعلاوه تو نباید به طبیعت آسیب برسانی، بلکه باید در نگهداری و محافظت از آن تلاش کنی.
پسرک گفت: قول می دهم از این به بعد به نصیحت شما گوش کنم.
ترجمه:نعیمه درویشی
بخش کودک و نوجوان تبیان